Slaap je slecht? Deze 21 tips helpen echt!

Slaap je slecht? Deze 21 tips helpen echt!

Goed slapen is net zo belangrijk als ademhalen. Jammer genoeg valt niet iedereen als een blok in slaap en dat is ronduit vervelend. Na (weer) een te korte nachtrust kunnen we ons maar moeilijk te concentreren, zijn we heel de dag moe en worden we enorm kribbig. Joh, we kunnen er zelfs diabetes en overgewicht van krijgen. Gelukkig rouleren er ontzettend veel slaaptips om bij weg te dromen.

Slaap jij ook slecht? Lees dan snel onze 21 tips die écht helpen!

Tip 1 – Begin met een ontbijtje

Een goede nachtrust begint bij een ontbijtje. En nee, dan bedoelen we niet dat je voor het slapen gaan nog een eitje moet gaan bakken. Door direct na het opstaan even (snel) te ontbijten, geef je jouw lichaam een seintje dat de dag is begonnen. Dit is niet alleen een goed begin van je dag, maar zorgt ervoor dat je in de avond makkelijker in slaap valt. Het is niet voor niets de belangrijkste maaltijd van de dag.

Tip 2 – Ontspan

Makkelijk is het niet, noodzakelijk wel: ontspannen voor het slapen gaan. Laat dus even de to-do lijstjes voor wat ze zijn en pak een goed boek erbij of probeer een beetje te mediteren. Hoe je ook ontspant, je gaat er sneller en beter door slapen. Maken jouw gedachten te vaak overuren en lukt het je maar niet om te ontspannen? Lees dan deze vijf tips om te ontstressen na een drukke dag.

Tip 3 – Ga naar buiten

Misschien hebben we er niet altijd zin in, maar ga eens wat vaker (of langer) naar buiten. Buiten zijn is namelijk erg gezond en je slaapt er ook nog eens beter door. Dit heeft iets te maken met je interne klok en zonlicht, maar is een beetje een ingewikkeld verhaal. Hoe dan ook: het helpt en daar gaat het om.

Tip 4 – Verf je slaapkamer blauw

Onderzoek wijst uit dat mensen met een blauwe slaapkamer langer slapen en gelukkiger wakker worden. Dus pak die kwast en verf ook jouw slaapkamer blauw! Geen fan van blauw? Kies dan voor andere kalme kleuren, zoals zachtgeel of groen.

Tip 5 – Laat de koffie staan

Het is vast geen verrassing dat cafeïne je juist wakker houdt en dus geen goed idee is voor het slapen gaan. Maar wist je ook dat 3 koppen koffie (of 6 koppen zwarte thee) per dag al slaapproblemen kunnen veroorzaken? Wil je lekker slapen maar ben je wel dol op koffie? Houd het dan bij maximaal één of twee kopjes in de morgen.

Tip 6 – Kopje thee

Een kopje thee voor het slapen gaan kan wel zomaar eens helpen. Pak dan geen gewone thee, maar een kruidentheetje met kamille of valeriaan. Deze natuurlijk slaapmiddelen helpen je ontspannen, waardoor je eerder in slaap valt.

Tip 7 – Eet chocolade

Geen fan van thee (of juist wel)? Chocolade helpt je ook beter slapen. In pure chocolade zit namelijk veel magnesium en dit stofje zorgt voor een goed slaapritme. Een goed excuus om toch nog een stukje chocola te eten!

Tip 8 – Draai de thermostaat omlaag (of juist omhoog)

In een te warme slaapkamer slaap je een stuk onrustiger en word je sneller wakker. In een te koude slaapkamer is het weer lastiger om in slaap te komen. Wil jij echt lekker slapen? Zorg er dan voor dat de temperatuur rond de 18 graden is. Dit is namelijk de ideale slaapkamertemperatuur om bij in slaap te vallen.

Tip 9 – Zet een raam open

Ook een goed idee is het om een raampje open te zetten. Zelfs in de winter! Hierdoor krijg je een beter geventileerde kamer en de frisse lucht laat je dieper slapen. Ook is de kans om wakker te worden met hoofdpijn een stuk kleiner.

Tip 10 – Ga stipt om 22:37 uur naar bed

Wil jij energiek en uitgerust wakker worden? Dan is volgens onderzoek 22:37 uur het beste tijdstip om te gaan slapen. Het proberen waard, toch?

Tip 11 – Trek je onderbroek uit

Naakt slapen is nog het allerbeste. Maar mocht je dat niet fijn vinden, is alleen al het slapen zonder ondergoed een dikke aanrader. Niet per se omdat je dan beter slaapt, maar wel dat het een stuk gezonder voor je is. Ondergoed is namelijk een broeinest voor bacteriën en schimmels. Daarbij geeft het een boost aan jullie seksleven en na een goede vrijpartij slaap je wel zeker beter 😉

Tip 12 – Slaap op de grond

Haal de oermens in je naar boven en ga eens op de grond slapen. Het klinkt misschien niet heel comfortabel, maar het is echt een stuk beter voor je lijf. Wonder boven wonder val je op de grond ook nog eens sneller in slaap en slaap je een stuk rustiger en dieper. Waar wacht je nog op?

Tip 13 – Neem een bad

Ontspan en neem ’s avonds een heerlijk warm bad. Niet alleen word je dan helemaal relaxed en slaperig, ook geeft de hoge temperatuur een seintje aan je hersenen dat het tijd is om te gaan slapen.

Tip 14 – Geen slaapmutsje

Ja, het klopt dat je van alcohol sneller in slaap valt, maar beter slaap je er echt niet door. Je slaapt zelfs eerder onrustiger, gaat opeens hard snurken en wordt ook nog eens vermoeid weer wakker. Toch dorst voor het slapen gaan? Je kunt beter een beker warme melk of een kopje kamillethee drinken in plaats van een slaapmutsje.

Tip 15 – Ga offline

Wil jij goed slapen? Ga dan offline en verban de mobiel (en tablet) uit je slaapkamer. Het kunstlicht van het scherm verstoort niet alleen je biologische klok, maar als je ‘nog heel even’ je mail checkt/op facebook kijkt/het nieuws leest/etc. ben je zo een uur of twee verder.

Tip 16 – Sleep and Repeat

Door elke dag op hetzelfde moment naar bed te gaan en wakker te worden, zorg je voor een bepaald ritme. Je lichaam zal zich aanpassen aan dit ritme en hierdoor word je vanzelf moe als het weer tijd is om te gaan slapen. Een avondritueel helpt hier extra bij en geeft jouw lichaam een seintje dat het bedtijd is.

Tip 17- Muziekje op

Kun jij de slaap maar niet vatten? Zet een keertje een muziekje op. Volgens slaapprofessor Ton Coenen droom jij binnen no-time weg bij het geluid van een kabbelend beekje of knapperend haardvuur.

Tip 18 – Doe alsof

Houd jezelf voor de gek en doe net alsof je moe bent. Je zult zien dat je dan ook echt moe begint te worden. Je hoeft hiervoor trouwens geen steracteur te zijn. Gewoon een paar keer flink gapen doet al wonderen.

Tip 19 – Slaap op je rug

Volgens veel wetenschappers is op je rug slapen de beste slaaphouding. Deze houding is het meest natuurlijk en het belast je wervels het minst. Je voorkomt hiermee allerlei lichamelijke kwaaltjes en je krijgt er ook minder snel rimpels van. Het enige nadeel: rugslapers snurken het meest. Maar ach, daar heb je oordoppen voor.

Tip 20 – Verhuis naar de logeerkamer

Snurken, woelen en dat eeuwige gevecht om de dekens; heb jij ook zo’n vervelende bedpartner? Apart slapen is dan misschien dé oplossing voor een goede nachtrust. Pak dus lekker je kussen en verhuis naar de logeerkamer.

Tip 21 – Uitslapen is een no go

Hoe graag je in het weekend nog uren in je bed wil blijven liggen, het is geen goed idee. Door uit te slapen wordt opstaan op de maandagochtend alleen maar moeilijker. Probeer dus ook op je vrije dag(en) gewoon op tijd op te staan. Hoe stom het ook is.

De allerbeste tip! Goed beddengoed

De allerbeste tip is natuurlijk goed beddengoed! Op een kriebelend hoeslaken of onder een te koud dekbed slaap je immers ook niet lekker. Een goed dekbed, hoofdkussen, hoeslaken en dekbedovertrek kunnen net het verschil maken. Zorg dus altijd voor een goed beddengoed en slaap heerlijk onder onze zachte lakens en warme dekens.

Onze favorieten:

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Vorig artikel
Creatieve overtrekken van SNURK
Volgend artikel