Natuurlijke slaapmiddelen: hulp uit de natuur!

Natuurlijke slaapmiddelen: hulp uit de natuur!

Moeite om in slaap te komen? Dan kan het aanlokkelijk zijn om naar sterke slaapmiddelen te grijpen. Medicijnen zijn echter niet ideaal: naast bijwerkingen kunnen ze ook een verslavend effect hebben. Maar nachtenlang wakker liggen wil je ook niet, dus wat dan? Misschien kunnen natuurlijke slaapmiddelen iets voor je betekenen.

Alternatieven

Geeft de huisarts je slaapmiddelen mee dan is de kans groot dat je snel in een diepe slaap valt. Toch is het niet direct aan te raden naar dergelijke middelen te grijpen. Slaapmiddelen kunnen de concentratie verlagen en je overdag suf maken. Bovendien is de kans op verslaving groot; dit soort medicijnen moet je dan ook het liefst zo kort mogelijk gebruiken. Gelukkig is er een alternatief en zijn er diverse natuurlijke slaapmiddelen om sneller in slaap te vallen.

Planten

In de natuur zijn diverse planten en kruiden te vinden die een slaapopwekkend en rustgevend effect kunnen hebben. Misschien wel een van de bekendste natuurlijke slaapmiddelen is lavendel. Hoewel lavendel an sich je niet direct in slaap doet vallen, is het wel een krachtige rustgever. En aangezien een ontspannen mens gemakkelijker in slaap valt dan een gespannen mens, kan lavendel een grote bijdrage leveren aan je nachtrust. Druppel een kleine hoeveelheid lavendelolie op een zakdoek of brand de olie in een brandertje voor een rustgevende sfeer in de slaapkamer. Ook valeriaan valt onder de natuurlijke slaapmiddelen: de wortel van deze plant kan helpen bij slapeloosheid. Valeriaantabletten en druppels zijn veilig, vrij verkrijgbaar en hebben een rustgevend effect.

Melatonine

Heeft lavendel of valeriaan te weinig effect, dan zou je melatonine kunnen overwegen. Melatonine is een hormoon dat van nature in het menselijk lichaam voorkomt en wordt aangemaakt als het donker is. Om deze reden is het ook van belang je ’s avonds niet meer bezig te houden met beeldschermen: het onnatuurlijke licht verstoort de aanmaak van melatonine. Slaap je slecht, dan is melatonine een veilig en effectief middel om sneller in slaap te vallen. Zie het als een zetje in de goede richting; je geeft de natuurlijke aanmaak in het lichaam een boost. Melatonine is vrij verkrijgbaar en werkt niet verslavend, maar ga verstandig om met het middel. Gebruik het niet te veel en niet te lang achter elkaar, zodat je lichaam ook de kans krijgt het slaap-waakritme zelf te regelen.

Thee!

Ook thee valt onder de natuurlijke slaapmiddelen en een kop hete thee kan je dan ook lekker doen ontspannen. Thee heeft bovendien als voordeel dat er vele verschillende soorten bestaan; vooral kruidentheeën kunnen helpen bij slapeloosheid. Kamillethee is een bekende theesoort die ontspannend en kalmerend werkt. Een andere lekkere kruidenthee is citroenmelisse. Deze thee werkt net als kamille ontspannend op geest en lichaam en kan dan ook helpen bij het inslapen. Laat zwarte thee in ieder geval staan; de cafeïne hierin heeft juist een averechts effect.

En laten we om af te sluiten oma’s oude vertrouwde middeltje niet vergeten: warme melk met honing!

Vorig artikel
Pastels dekbedovertrekken van Beddinghouse
Volgend artikel