Slapeloosheid door kerststress? Lees snel onze tips!

Slapeloosheid door kerststress?

Je hebt er lang naar uitgekeken. Gezellig samen met familie en vrienden de Kerst doorbrengen. De lachende gezichten kunnen niet op zodra iedereen geniet van je sublieme diner en elkaars aanwezigheid. Nu het bijna zover is, smacht je echter naar een doorsnee week in februari en zou je het liefst op de vlucht willen slaan. Ondanks je inspanningen dreigt alles namelijk op één grote mislukking uit te draaien. Je bent bevangen door een flinke dosis kerststress en doet ’s nachts geen oog meer dicht. Hoe nu verder?

Even leek het erop dat je alles tot in de puntjes had geregeld voor een onvergetelijke Kerst. De ellende begon toen bleek dat de cadeaus die je in gedachten had – wat waren ze toepasselijk geweest – niet meer verkrijgbaar zijn. En dat is nog niet alles: tot overmaat van ramp is je kerstboom al vrijwel iedere naald kwijt. Je schaamt je natuurlijk kapot. Wat een armoedig zicht voor de visite. Trouwens, welke outfit ga je eigenlijk aantrekken?

Slecht slapen vanwege kerststress

Je hebt geen idee welk probleem als eerste opgelost moet worden. Eigenlijk wil je het ook niet weten. Zodra je per ongeluk overziet wat je allemaal nog moet regelen, verandert je bovenkamer spontaan in een draaimolen. Je bent ten einde raad door de kerststress en hebt last van slapeloosheid. Iedere nacht lig je urenlang wakker, piekerend over of je alles wel op tijd in huis zult hebben, of het kerstdiner klaarmaken wel gaat lukken, wat iedereen van je outfit zal denken, het hele kostenplaatje en sluimerende familieruzies.

slecht slapen - kerststress

“Ligt dat dan aan mij?”, zul je jezelf afvragen. Het antwoord is nee. Dat de term ‘kerststress’ bestaat, geeft al aan dat we het onszelf in december ontzettend lastig maken. We moeten allerlei zaken regelen en daar zit vaak ook nog haast bij. Daarnaast hebben we ons al maandenlang een romantisch ideaalbeeld van de perfecte Kerst voorgehouden. Nu we erachter komen dat dit beeld onmogelijk te realiseren valt, slaat de paniek toe. Omdat er veel moet worden geregeld, kan er natuurlijk ook veel fout gaan. Bij iedere tegenslag stijgen je stresslevels en bloeddruk ten koste van je nachtrust. Hoe kun je slapeloosheid door kerststress het beste voorkomen?

Kerststress voorkomen

Wees realistisch en stel je hoge verwachtingen van de perfecte Kerst bij. We hebben het idee dat er van alles van ons wordt verwacht, terwijl dat eigenlijk best wel meevalt. Maak het kerstdiner dus niet te ingewikkeld voor jezelf en kies iets wat je al vaker hebt klaargemaakt. Kun je het toch niet laten om hocus pocus gerechten te serveren? Organiseer een testdiner zodat je het een keertje kunt oefenen.

Heb jij graag zelf de touwtjes in handen? Dan is de kans groot dat je vatbaar bent voor kerststress en het je op den duur teveel wordt. Verdeel de taken voordat je het overzicht kwijtraakt.

Je herkent het vast wel: de gezelligste dagen van het jaar zijn aangebroken maar er heerst niets anders dan onderlinge irritaties. Van de opgeklopte gezelligheid omdat het moet, wordt het gehele gezelschap ontzettend chagrijnig. Als na een hectische avond het stoom uit je oren komt in bed, zul je onmogelijk goed uit kunnen rusten. Verder dan nachtmerries over knallende ruzie met je schoonmoeder ga je niet komen. Laat tijdens de feestdagen dus iedereen gewoon zijn eigen gang gaan. Zo blijft de sfeer relaxed en is er van kerststress bij jou in huis geen sprake.

Ook als het wel tot laat gezellig blijft, loop je kans dat dit ten koste gaat van je nachtrust. Denk aan het drinken van alcohol of lange autoritjes naar huis. Niet goed uitgerust? Voordat je het weet val je met je neus in de kalkoen. Probeer dus zoveel mogelijk je vaste slaaptijden aan te houden. Dan ben je beter gehumeurd én voel je je de volgende dag een stuk fitter.

Op je werk kan het op de dagen rond de feestdagen ook enorm druk zijn. Wees gerust: vast niet alles hoeft per sé voor het einde van het jaar af te zijn. Jut jezelf niet teveel op en maak een prioriteitenlijstje. Wat niet af komt, kan heus ook wel in januari.

Het is verleidelijk om in de gure decembermaand lekker binnen te blijven en te genieten van al dat lekkers. Geen wonder dat aankomen in gewicht extra gemakkelijk lijkt te gaan. Beweging is echter hét medicijn om stress te verminderen, en het zorgt ervoor dat je je kerstoutfit nog past ook. Dat scheelt weer een hoop kerststress!

Je slaapkamer in kerstsferen omtoveren was nog nooit zo eenvoudig dankzij onze speciale kerst-collectie!

kerst slaapkamer - nooit meer kerststress

Vorig artikel
Eten voor het slapen gaan (Do’s & Don’ts)
Volgend artikel
oud en nieuw met kinderen oudejaarsavond kids jaarwisseling bedtijd