Deze slaaphoudingen verminderen jouw lichamelijke klachten

Deze slaaphoudingen verminderen jouw lichamelijke klachten

’s Nachts niet goed slapen is al niet fijn, maar wanneer het komt door lichamelijke klachten is het helemaal vervelend. De houding waarin je slaapt kan die klachten verergeren. Als je last hebt van een van de volgende klachten, probeer dan eens in een andere slaaphouding te liggen. Wie weet vermindert het je klachten, of kom je er zelfs helemaal van af!

Lichamelijke klachten

Rugpijn – slaaphouding: op je zij

Pijn in je rug is een van de meest voorkomende lichamelijke klachten. Verkeerd slapen en een slechte slaappositie aannemen kan de pijn alleen maar erger maken, doordat je ruggengraat scheef gaat staan. Het is dus belangrijk om je ruggengraat in een neutrale en ontspannen houding te houden. Door op je zij te gaan liggen, je knieën licht te buigen en een kussen tussen je knieën te stoppen, houd je je ruggengraat recht. Het ligt in het begin misschien iets minder comfortabel, maar je rugpijn zal er wel door verminderen! Ook helpt het om te kiezen voor goede ondersteuning tijdens het slapen. Ontdek hier welk hoofdkussen bij je past.

Naar assortiment hoofdkussens >

 

 

Schouderpijn – verbeter je slaaphouding

Een belangrijke oorzaak van schouderpijn kan zijn dat je verkeerd op je zij slaapt. Je slaaphouding aanpassen kan dan een oplossing zijn voor je lichamelijke klachten. Wat je niet moet doen is je onderste arm onder je hoofd leggen, want dan worden de zenuwen die naar je hand, arm en schouder lopen afgekneld. Hoe je dan wel moet liggen als je last hebt van je schouder? Ga op de zij liggen waar je geen pijn hebt, met je benen een klein stukje opgetrokken. Strek je onderste arm uit en leg daar een kussen op, zodat je die kunt vasthouden tijdens het slapen. Zijn allebei je schouders pijnlijk? Dan is op je rug slapen de beste optie, met je armen ontspannen naast je.

De beste hoofdkussens voor zijslapers >

Stijve nek – kies het juiste hoofdkussen

Een stijve nek is niet fijn als je net lekker ontspannen wil gaan slapen. De hoogte van je kussen kan de oorzaak van jouw lichamelijke klachten zijn. Als je nek in de verkeerde hoek ligt, komt er spanning op je ruggengraat en kun je je nekspieren verrekken. Hier komt je stijve nek vandaan. Wanneer je op je buik of zij slaapt, heb je hier de meeste kans op. Op je rug slapen is dus het beste. Weten welk hoofdkussen je precies nodig hebt zodat je lekker kunt slapen? Bekijk ons blog over het kiezen van het juiste hoofdkussen eens.

Naar keuzehulp hoofdkussens >

Menstruatiepijn – ga in foetushouding liggen

Kun jij vaak niet goed slapen vanwege menstruatiepijn? Wanneer je last hebt van een pijnlijke buik of gevoelige borsten, kun je het beste op je rug slapen. Door een kussen onder je knieën te leggen voorkom je dat je ruggengraat aan de onderkant te veel buigt en heb je minder pijn in je onderrug. Ga in ieder geval niet op je buik liggen: deze slaaphouding zorgt alleen maar voor extra irritatie en krampen. Volgens Gynaecologen Lisa Lindley en Jennifer Widley bestaat er ook een andere slaaphouding die jouw lichamelijke klachten kan verzachten. De foetushouding waarbij je op je zij slaapt met je benen opgetrokken, zorgt voor minder druk op de spieren in je onderbuik waardoor je minder last hebt van kramp en beter in slaap valt.

Pijnlijke heupen – rug als beste slaaphouding

Het laatste wat je moet doen als je pijnlijke heupen hebt, is op je zij gaan liggen. Je zet dan juist extra druk op je heupen, waardoor de pijn alleen maar verergert. Probeer eens op je rug te slapen. Je heupen kunnen dan rustig liggen en bijkomen van de constante druk van het lopen en zitten van die dag. Vermindert deze slaaphouding nog niet jouw lichamelijke klachten? Voor extra steun kan een kussen onder je knieën ook nog helpen.

Brandend maagzuur – slapen op je linkerzij

Last van je maag? Dan kun je het beste op je linkerzij slapen. Op deze zij leg je de minste spanning op je darmen, waardoor je in deze slaaphouding minder snel last hebt van opkomend maagzuur. Dit komt door de ligging van je organen. Door je knieën te buigen en je armen comfortabel voor je uit te strekken, lig je het meest ontspannen. Mocht je nog steeds veel last hebben van lichamelijke klachten, probeer dan eens op je rug te liggen met een aantal kussens onder je hoofd en bovenlichaam.

Ontstoken holtes – slaap niet plat op je rug

Wanneer je verkouden bent, of vanwege een allergie of ontsteking last hebt van je holtes, dan is het niet slim om op je rug te slapen. Door deze slaaphouding krijg je het alleen maar benauwder en vererger je de lichamelijke klachten. Door op je zij te liggen met een extra hoofdkussen help je de zwaartekracht een handje met het wegkrijgen van het teveel aan slijm. Om verder ontspannen te kunnen slapen kun je een kussen vasthouden en je knieën licht gebogen laten liggen. Bekijk ook eens ons blog met tips om ondanks je verkoudheid toch lekker te slapen.

 

Hopelijk helpen deze tips je van je lichamelijke klachten af te komen!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Vorig artikel
Royaal genieten met velvet in de slaapkamer
Volgend artikel
goede-voornemens-halen-volhouden-2020-slaap