9 slaaptips voor harde werkers

9 slaaptips voor harde werkers

Een tijdje geleden schreven we op deze plek al eens over het belang van avondrituelen voor een goede nachtrust. Business Insider ging in een onderzoek nog een stapje verder. Hard werken, een druk leven en tóch goed en genoeg slapen lijkt niet altijd hand in hand te kunnen gaan, maar met deze slaaptips kom je een heel eind!

Kunst

Je kent ze wel, van die dagen dat je zou willen dat er meer dan 24 uur in een dag zit. Met de stress in je lijf ga je laat naar bed, duurt het lang eer je lichaam de benodigde rust heeft gevonden om in slaap te vallen en de volgende ochtend ondervind je daar de nadelen van. Terwijl je in de spiegel je vermoeide hoofd aanschouwt vraag je jezelf af hoe succesvolle mensen op hun benen kunnen blijven staan. Het antwoord op die vraag is simpel. Succesvolle mensen erkennen juist als geen ander het belang van een goede nachtrust en hebben het snel in slaap vallen tot een kunst verheven.

Positiever

Hun redenatie is simpel. Vermoeide mensen maken meer fouten dan uitgeruste mensen en wie succesvol is of wil zijn mag natuurlijk weinig tot geen fouten maken. Een ander uitgangspunt om vooral een goede nachtrust te hebben is dat uitgeslapen mensen positiever ingesteld zijn dan vermoeide, waardoor ze sneller geneigd zijn grotere risico’s te nemen. Tot zover de theorie, maar hoe voorkom je dat wakker liggen dan? Met deze slaaptips val je in slaap wanneer jij dat wil!

1. Lees voor het slapengaan

Het verzetten van je gedachten is een gouden tip om je lijf klaar te maken voor de nachtrust. Het lezen van een boek doet je doorgaans je werk vergeten. Dat wordt onderkend door onder andere Barack Obama, die altijd tijd vrij maakt om voor het slapen een halfuurtje te lezen. Ga overigens vooral niet over je werk lezen. Dat komt de volgende ochtend wel weer.

2. Maak een to-do lijstje

Je bed is voor je brein een ideale plaats om te malen over van alles en nog wat. Zet daarom voor je gaat slapen op een rij wat je morgen allemaal moet of wil doen. Door dat overzichtelijk te hebben hoef je niet meer over al je plannen na te denken.

3. Pak wat familytime

Na een drukke dag en vermoeiende dag zit je misschien helemaal niet te wachten op de belevenissen van je partner of je kinderen. Toch is het aan te raden, omdat je daarmee de focus van je eigen dag af haalt. Veel succesvolle mensen maken daarom ’s avonds toch nog even tijd om bij te praten met hun familie.

4. Ga nog even wandelen

Toegegeven, het weer in Nederland nodigt niet altijd uit tot het maken van een avondwandeling, maar aan het einde van een mooie dag zou je toch eens kunnen overwegen een ommetje te maken. Tijdens zo’n wandeling kun je rustig op de dag terug kijken en de vermoeidheid tot je laten komen.

5. Reflecteer je dag

Ook zonder het maken van een wandeling is het aan te raden voor je gaat slapen nog eens de dag door te nemen. Schrijf voor jezelf dan een aantal dingen op en richt je daarbij op de positieve elementen van de dag. Het is mens eigen om sneller het negatieve te reflecteren dan het positieve, de truc is dus om met een goed gevoel je bed in te duiken!

6. Wees optimistisch voor de volgende dag

Naast het reflecteren van de dag die geweest is, kun je ook alvast vooruit kijken naar de dag die komen gaat. In plaats van zich te focussen op dingen waar ze geen zin in hebben, richten veel mensen met een drukke baan zich voor het slapen gaan op de dingen die goed zullen gaan de volgende dag.

7. Mediteer

Snel in slaap vallen met onrust in je lijf is onmogelijk, zaak is dus dat je helemaal zen bent voor je gaat slapen. Mediteren helpt je daarbij!

8. Plan je slaap

Nee, kijk nou eens een keer die serie niet af. Open je mail niet en hou je vast aan planning: ga elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed en laat je niet leiden door externe factoren die je op je slaap zullen korten. Tijd is tijd!

9. Geen alcohol

Toegegeven, je valt sneller in slaap wanneer je alcohol hebt gedronken. En hoewel het in dit artikel juist daarover gaat, raden we het toch af en benoemen we het als laatste tip. De alcohol komt de kwaliteit van je slaap namelijk absoluut niet ten goede. Het kan voorkomen dat je in een diepe slaap valt, waardoor de winst van het snel in slaap vallen omgezet wordt in het verlies van een goede nachtrust.

Vorig artikel
Pastels dekbedovertrekken van Beddinghouse
Volgend artikel