De perfecte nacht slaap!

De perfecte nacht slaap!

De perfecte slaap!

“Goed geslapen?” Best een lastige vraag, want wat is eigenlijk een goede nachtrust? Meestal gaat men ervan uit dat minimaal acht uur slaap en een uitgerust gevoel de criteria vormen voor een goede nacht slaap. Maar de perfecte nacht slapen gaat verder dan dat! Benieuwd? Lees dan snel verder.

Basisrichtlijnen

Voor het eerst komt de National Sleep Foundation (NSF) met de ultieme richtlijnen voor een goede nachtrust. Na het bestuderen van 277 studies publiceerde de organisatie vier criteria die de kwaliteit van jouw slaap bepalen. Voldoe je aan al deze eisen? Dan heb je volgens hen de perfecte nacht slaap achter de rug. De vier richtlijnen zijn:

  1. Minimaal 85 procent van de tijd in bed ook werkelijk geslapen
  2. Binnen 30 minuten in slaap gevallen (of binnen 60 minuten voor 65-plussers)
  3. Niet vaker dan 1 keer per nacht wakker geworden (of twee keer per nacht voor 65-plussers)
  4. Niet meer dan twintig minuten in totaal wakker geweest

Goed geslapen?

Je hoeft dus niet meer per se te streven naar 8 uur slaap. Logisch ook, want de één functioneert prima na 7 uur slaap en de ander is nog moe na 9 uur slaap. De nieuwe richtlijnen zeggen daarom ook vooral iets over de kwaliteit van de nachtrust die je werkelijk krijgt. Of dat nu 7, 8 of 9 uur is. Ook maakt het volgens het NSF niet uit of jij je werkelijk uitgerust voelt in de morgen. De kwaliteit staat voorop.

Of jij goed geslapen hebt, kun je dus vanaf nu correct beantwoorden aan de hand van enkele vragen:

  • Heb ik meer geslapen dan wakker gelegen in bed?
  • Viel ik snel in slaap?
  • Ben ik vaker dan één keer wakker geworden?
  • Heb ik toen lang wakker gelegen?

Kun je op de bovenste twee ‘ja’ antwoorden en op de onderste twee ‘nee’? Gefeliciteerd: dan heb jij de perfecte nacht slaap gehad!

Tips voor een goede nachtrust

Voldoe jij niet aan alle criteria? Geen paniek. Dit hoeft namelijk niet te betekenen dat je ook daadwerkelijk slecht slaapt. Volgens slaapexpert Els van der Helm is het belangrijker om te kijken hoe jij je overdag voelt.  Voel jij je overdag nog steeds slaperig? Probeer dan eens een paar tips om echt goed uitgerust wakker te worden, zoals minder koffie, meer beweging, een slaaproutine en geen telefoons meer mee naar bed. En lukt het je niet om ’s avonds in slaap te vallen? Kom er dan gewoon weer uit. “Daardoor zul je uiteindelijk efficiënter slapen en een betere kwaliteit van slaap ervaren”, aldus Van der Helm

Nog meer tips nodig? Lees dan ook 6 tips om uitgerust wakker te worden »

En hoe heb jij vannacht geslapen?

Vorig artikel
Volgend artikel