Slecht slapen tijdens je menstruatie; oorzaken en tips

Slecht slapen tijdens je menstruatie; oorzaken en tips

slecht slapen tijdens menstruatie ongesteldheid oorzaken en tips

Vervelende buikkrampen, stemmingswisselingen, doorlekken, emotionele dromen en meerdere malen wakker worden; veel vrouwen slapen slecht en onrustig als ze ongesteld zijn. En dit probleem komt maandelijks terug, geen pretje. Maar wist je dat je doorlekken en andere ongemakken tijdens je menstruatie al met een paar tips kunt verminderen?

Slecht slapen door hormoonschommelingen

Volgens een studie gepubliceerd in de Endocriene Society slapen vrouwen direct voorafgaand aan hun menstruatie slechter. Tijdens het onderzoek constateerden ze dat de vrouwen moeilijker in slaap kwamen en nadat ze in slaap vielen ook vaker wakker werden. De oorzaak hiervan ligt uiteraard in de verandering in hormonen. Uit ander onderzoek is eveneens gebleken dat zo’n 67% van de vrouwen tijdens hun menstruatie onrustig slaapt.

Vlak voor en tijdens de menstruatie zijn er namelijk onevenwichtigheden in de hormoonhuishouding. Oestrogeen vergroot de hoeveelheid droomslaap en progesteron zorgt voor diepe herstelslaap en dat je slaperig wordt. Je hebt ze allebei nodig in de juiste verhouding. Vlak voor je menstruatie daalt progesteron wat kan betekenen dat je dan slechter in slaapt valt of onrustiger slaapt. Daarnaast maken ongemakken als buikkrampen en ‘s nachts doorlekken het er ook niet comfortabeler op.

De beste slaaphouding

Slaap je het liefst op je buik? Dan hebben we niet zo goed nieuws voor je, want tijdens je menstruatie kun je die slaappositie juist beter vermijden. ‘Als je op je buik ligt, ontstaat er meer druk op de baarmoeder en wordt het bloed er als het ware uitgeperst. Dit kan ook zorgen voor meer bloed, krampen en natuurlijk meer kans op doorlekken’, vertelt gezondheidsexpert Jennifer Wider.

De beste slaaphouding als je ongesteld bent is de foetushouding, omdat in deze positie de druk op je buik(spieren) afneemt. ‘Veel vrouwen zeggen dat de foetushouding kan helpen om krampen te verminderen omdat de buikspieren ontspannen en de druk daarop minder wordt’, aldus Wider. Bovendien zorgt deze slaaphouding ervoor dat je niet zomaar doorlekt doordat je benen opgetrokken tegen elkaar aanliggen. Ook heel fijn!

Heb je last van andere lichamelijke klachten, zoals rugpijn? Lees hier welke slaaphouding dan het beste is.

Pijnstilling

Draai je nog steeds plafonddienst vanwege de menstruatiepijn? Dan kan het helpen om een paar uur van te voren een Ibuprofen of Feminax in te nemen. Deze pijnstillers kunnen je klachten verminderen of zelfs voorkomen. Raadpleeg bij ernstige pijn en menstruatie altijd je huisarts.

Warme douche

Slaap je tijdens je menstruatie vaak erg onrustig? Dit kan onder meer komen door je hogere lichaamstemperatuur en schommelende hormonen. Een warme douche kan helpen om je poriën open te zetten en te ontspannen zodat jij je warmte kwijt kan. Een lagere lichaamstemperatuur zorgt er ook voor dat je gemakkelijker in slaap valt. Bovendien draagt de warmte van het water of bijvoorbeeld de warmte van een kruik eraan bij dat je buikspieren worden uitgerekt, dit kan verlichting bieden tegen de pijn. Verder kunnen essentiële oliën met bijvoorbeeld lavendelgeur helpen om tot rust te komen zodat je beter de slaap vat.

Doorlekken voorkomen

Doorlekken is hartstikke vervelend en heel normaal, het overkomt iedere vrouw weleens. Er zijn een aantal oorzaken die doorlekken in de hand kunnen werken. Je ligt bijvoorbeeld in een onhandige slaaphouding, je menstruatieproducten zijn te licht en hebben onvoldoende absorptievermogen of het product is niet goed aangebracht. Gelukkig zijn er een aantal oplossingen die de kans op doorlekken kunnen verminderen:

  • Slaap in foetushouding
  • Gebruik dubbele bescherming: kies naast een tampon (tampons kan je gebruiken, als je maar niet langer dan 8 uur slaapt) ook voor een maandverband, zodat je niet zomaar doorlekt.
  • Gebruik maandverband met een hoger absorptievermogen. Er is ook bescherming speciaal voor de nacht.
  • Leg ’s nachts tijdelijk een handdoek op je hoeslaken, voor het geval dat.
  • Draag een dubbele onderbroek of pyjama voor een extra laag bescherming
  • Doe een matrasbeschermer, ook wel molton genoemd, om je matras. Dit voorkomt dat er blijvende donkere kringen in je matras komen.

 

Toch doorgelekt, wat nu?

Je wordt ’s morgens wakker en o jee, rode vlekken in je bed. Je bent toch doorgelekt. Hoe hard je ook je best doet bij hevige menstruatie kunnen ongelukjes toch gebeuren. Om die bloedvlekken eenvoudig weer te verwijderen bestaan er drie handige manieren:

  • Doe wat witte azijn op de bloedvlek voordat deze opdroogt. Laat het 5 à 10 minuutjes inweken en dep de vlek vervolgens met een schone doek, tot je ziet dat de bloedvlek volledig weg is getrokken. Was je beddengoed vervolgens in koud water.
  • Meng tafelzout met een klein beetje water, tot het een dikke ‘pasta’ substantie krijgt. Smeer deze pasta vervolgens op de vlek, laat intrekken en wacht tot de vlek verwijderd is.
  • Gebruik baksoda (zuiveringszout) en water voor het verwijderen van de bloedvlek wanneer deze al is opgedroogd. Ook hiervan kun je een pasta maken. Smeer het mengsel op de vlek en laat die minstens een half uur intrekken tot de vlek verdwenen is.

Ook voor andere vlekken hebben we diverse tips, lees daarvoor dit artikel.

Vorig artikel
Beddinghouse nieuwe collectie najaar 2020
Volgend artikel