Slecht kunnen focussen door 16 minuten slaaptekort

Slecht kunnen focussen door 16 minuten slaaptekort

Slechte focus door slaaptekort

Je herkent het vast wel: van die dagen waar je jezelf doorheen moet slepen omdat je de nacht ervoor niet lang genoeg hebt geslapen. Het lukt je maar niet om je te focussen op je werk. Uit Amerikaans onderzoek blijkt nu dat je werkprestaties zelfs bij een kleine afwijking van je normale slaappatroon al merkbaar slechter zijn.

Je komt al vlug slaap tekort

Het was al langer bekend dat slaaptekort leidt tot mindere prestaties op het werk, maar het was niet helemaal duidelijk in welke orde van grootte er moest worden gedacht. Als je ’s nachts uren slaap hebt gemist, ligt het voor de hand dat je de volgende dag moeizaam op gang komt. Het onderzoek onder 130 werknemers van middelbare leeftijd heeft daar meer opheldering in gebracht. Een kwartiertje korter slapen dan gewoonlijk kan al funest zijn voor je concentratie.

Moeite om te concentreren

De proefpersonen gaven op acht opeenvolgende dagen op een schaal van 0 tot 4 aan of ze tijdens het werk snel afgeleid raakten. Daarnaast werd er gekeken naar meerdere slaapeigenschappen zoals bedtijd, wektijd, slaapduur, slaapkwaliteit en hoe lang het duurde voordat ze in slaap vielen. Vroeger wakker worden, korter slapen of een slechtere slaapkwaliteit bleek te zorgen voor een mindere concentratie op het werk. Hierbij stond 19 minuten eerder wakker worden gelijk aan één punt op de schaal van het afgeleid raken. Bij de slaapduur bleek dit zelfs 16 minuten te zijn.

Slechter slapen door slechte werkprestaties

De verminderde werkprestaties hingen ook weer samen met een vroegere bedtijd en wektijd dan gewoonlijk in de daaropvolgende nacht, vermoedelijk vanwege vermoeidheid en werkstress. Het verband tussen een kortere slaap en mindere slaapkwaliteit op de concentratie bleek namelijk duidelijker naar voren te komen op werkdagen dan op niet-werkdagen. Op deze manier kun je door een kwartiertje korter te slapen onbedoeld in een vicieuze cirkel belanden.

Bekijk het van de positieve kant

Het verband werkt dus twee kanten op en de gevolgen kunnen al vrij snel groot worden. Dat klinkt allemaal niet zo rooskleurig, maar geen paniek! Je kunt het natuurlijk ook omdraaien. Misschien kom jij al enige tijd in een aantal nachten per week een kwartier slaap tekort en ben je zonder dat je het echt in de gaten hebt in zo’n vicieuze cirkel terecht gekomen. Probeer dan eens zoveel mogelijk regelmaat aan te brengen in je slaappatroon. Wie weet ben je overdag scherper dan ooit tevoren!

Om je te helpen beter te slapen hebben wij voor jou een aantal zeer effectieve tips. Daarnaast helpt het altijd om het jezelf comfortabel te maken met het beste beddengoed van Smulderstextiel!

Bron: SCIENCEDIRECT.COM
Vorig artikel
Volgend artikel