Vannacht het licht uit of aan tijdens je nachtdienst? | Nacht van de nacht

Vannacht het licht uit of aan tijdens je nachtdienst?

Een verlichte werkplek is belangrijk tijdens je nachtdienst

Vannacht is het de Nacht van de Nacht. Verschillende natuur- en milieuorganisaties roepen op om in het hele land de lichten te doven. Wat ons betreft een erg goed initiatief, maar als jij regelmatig een nachtdienst draait is het licht uitdoen normaal gesproken niet zo’n goed idee. Wij vertellen je waarom dat zo is en hebben een paar goede tips voor nachtwerkers!

Slaappatroon in de war door ’s nachts te werken

Onregelmatige of nachtdiensten kunnen leiden tot slaapproblemen. Gedurende honderdduizenden jaren heeft ons slaappatroon zich namelijk gevormd naar het op- en ondergaan van de zon. Dit patroon is van een te grote invloed op je nachtrust om jezelf aan te kunnen leren even goed te slapen op heel andere tijdstippen. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om enigszins aan het veranderde ritme te wennen en je gezondheid zo min mogelijk onder je nachtdienst te laten lijden.

Voor je nachtdienst

Het is aan te raden om de laatste dagen voor je nachtdienst zo’n 1 à 2 uur later dan normaal te gaan slapen. Je verkleint zo het verschil met het tijdstip waarop je na je nachtdienst naar bed gaat. Het is dan iets gemakkelijker om eraan te wennen.

Ga aan het einde van de middag voor je nachtdienst naar buiten om een korte wandeling te maken. Het extra beetje daglicht zal ervoor zorgen dat je minder snel vermoeid raakt op je werk. Loop ook weer geen halve marathon want dan raak je juist helemaal uitgeput.

Een korte powernap vroeg in de avond geeft je een boost om met lekker fris en scherp aan je dienst te beginnen.

Tijdens je nachtdienst

Zorg dat je werkplek goed verlicht is. Het is goed dat je tijdens de Nacht van de Nacht stilstaat bij het milieu en de lampen een klein beetje dimt, maar je moet natuurlijk nog wel goed kunnen zien waar je mee bezig bent. Tijdens je andere nachtdiensten raden we je toch aan om voor goede verlichting te zorgen. Je lichaam moet zo min mogelijk het idee krijgen dat het eigenlijk nacht is.

Na je nachtdienst

Het tegenovergestelde geldt zodra je nachtdienst erop zit. Je moet nu juist weer slaperig worden zodat je zo snel mogelijk kan gaan slapen. Lang wakker blijven na je nachtdienst zal ervoor zorgen dat je slaapritme nóg verder opschuift.

Als je tot na zonsopkomst doorwerkt is het handig om onderweg naar huis een zonnebril te dragen, ééntje met oranje glazen is ideaal. Zo voorkom je dat het daglicht je slaapritme in de war gooit. Slaap minstens 6 uur in een donkere kamer. Je licht aan laten tijdens het slapen is pas energieverspilling en bovendien slaap je er slechter door. Komt er toch nog daglicht van buiten naar binnen? Probeer eens een slaapmasker uit. Ook oordopjes kunnen je helpen om ongestoord uit te rusten. Neem geen slaapmiddelen, maar kies heerlijk comfortabel beddengoed.

Kijk hier voor de beste dekbedovertrekken, hoeslakens, dekbedden en hoofdkussens!

Kies het beste beddengoed van Smulderstextiel om je slaapkwaliteit te verhogen en geen problemen te ondervinden van je nachtdienst.

Wordt na je slaap heerlijk wakker en pak direct zoveel mogelijk zonlicht mee. Dat helpt bij het aanwennen van het nieuwe slaapritme.

Heb jij nog meer tips om goed te slapen ondanks het werken in nachtdiensten?

BRON: nachtvandenacht.nl, nachtvandearbeid.nl, aoow.nl
Vorig artikel
Volgend artikel