Onee, van te weinig slaap word je dik!

Onee, van te weinig slaap word je dik!

Onee, van te weinig slaap word je dik!

Lig jij vaak uren schaapjes te tellen? Groot kans dat je dan ook wat extra kilo’s kan tellen op de weegschaal. Want jawel, een nieuw onderzoek toont aan dat er een verband is tussen de hoeveelheid slaap en je gewicht. En heel positief is dat niet!

Meer buikvet

In het onderzoek werden 1.615 volwassenen onderzocht op o.a. de hoeveelheid slaap, buikomvang, gewicht en bloeddruk. Hieruit kwam naar voren dat degene met gemiddeld 6 uur slaap 3 centimeter breder waren dan degene met gemiddeld 9 uur slaap. Ook hadden de korte slapers een hoger BMI en een te laag cholesterol gehalte.

Meer zin in snoepen

Die paar centimeters meer zijn trouwens goed te verklaren. Want wanneer je minder slaapt, verbrand je ook minder calorieën ’s nachts. Daarbij leidt slaaptekort tot een verstoorde stofwisseling en onbalans tussen de hormonen greline (zorgt dat je trek krijgt) en leptine (zorgt dat je een vol gevoel krijgt). Bij slecht slapen heb je meer greline en minder leptine in je lichaam waardoor je meer zin krijgt om te gaan snoepen. Hallo nachtsnacken!

Korreltje zout

Oké, oké, misschien moeten we het onderzoek een beetje met een korreltje zout nemen. Er kunnen zoveel andere oorzaken zijn dat die korte slapers wat dikker waren. Toch blijven er maar onderzoeken opduiken die een relatie vinden tussen de hoeveelheid slaap en het gewicht. Zo toonde een andere studie al aan dat er een link is tussen te weinig slaap en obesitas. Dikke kans dus dat je van weinig slaap inderdaad een paar kilo’s aankomt.

Gelukkig is het omgekeerde ook waar en kun je slapend slank worden!

Vorig artikel
Essenza Antje dekbedovertrek
Volgend artikel