Is nachtsnacken echt zo ongezond?

Is nachtsnacken echt zo ongezond?

Nog even een zak chips opentrekken voordat je naar bed gaat is natuurlijk heel erg lekker, maar gezond is het niet. Toch doen we het wel regelmatig: we pakken nog wat lekkers of nemen zelfs nog een pak koekjes mee om in bed op te eten. Maar is nachtsnacken nu echt zo ongezond als we denken?

Ongezond

Dat nachtsnacken ongezond is, daar kunnen we ons allemaal wel wat bij voorstellen. Er wordt zelfs door verschillende instanties aangeraden om twee tot drie uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. Daarnaast klinkt een hele zak chips vlak voordat je gaat slapen (of zelfs wanneer je ’s nachts wakker wordt!) niet heel erg gezond. Tijdens je slaap verbruikt je lichaam minder energie en slaat het deze op als vet. En daar word je dan weer dik van.

Slecht voor je geheugen?

Naast dat het echt ongezond is, zou het ook nog wel eens slecht kunnen zijn voor je geheugen. Dat is in ieder geval wel zo bij muizen, en onderzoekers denken dat dat ook het geval kan zijn bij mensen. De muizen die op ‘verkeerde’ momenten te eten kregen sliepen wel even lang, maar hun slaap werd vaker onderbroken. Overdag werden ze dan moe en deden ze dutjes, maar voor mensen lijkt dat niet echt handig als je aan het werk moet.

Voor een goede nachtrust

Heb je dan ’s avonds toch honger? Probeer dan in ieder geval een paar voedingsmiddelen te laten staan. Zo bevat chocolade cafeïne en dat kun je beter vermijden voordat je gaat slapen. Gelukkig kun je wel gewoon chocolade blijven eten: wanneer je het overdag eet zorgt het er namelijk voor dat je beter kunt slapen! Ook scherp eten en vet eten, zoals pizza of chips, zijn niet goed voor je nachtrust. Verrassender zijn misschien broccoli en pistachenootjes. Deze producten bevatten veel vezels en natuurlijke energie. Als je goed wil slapen ’s nachts, kun je deze dingen dus beter ’s middags eten dan vlak voordat je je bed in kruipt!

Wat je dan wel kan eten?

Gelukkig zijn er ook etenswaren die je wel kunt eten vlak voor het slapen. Hoewel het misschien niet heel verstandig is, heeft iedereen wel eens zin in iets lekkers vlak voor het slapen. Kies dan bijvoorbeeld voor een handje amandelen, honing of een banaan. Al deze etenswaren helpen je ontspannen: precies wat je nodig hebt voordat je gaat slapen. Bewaren Bewaren Bewaren

Bewaren

Vorig artikel
Kleur dekbedovertrek - Dekbedovertrek Cinderella Luce
Volgend artikel
Beddinghouse Stories #14 Festival Vibes