Slaap je slecht? Neem je slaapgewoontes onder de loep

Slaap je slecht? Neem je slaapgewoontes onder de loep

Beter slapen

Van kleins af aan kun je een goede slaapgewoonte aanleren. Er zijn belangrijke factoren die bijdragen aan een goede nachtrust, zoals ritme, rust en een goed beddengoed. Wanneer deze factoren verstoord raken merk je dit in je slaappatroon. Ben je vaak wakker of kom je moeilijk in slaap? Neem jouw gewoontes eens onder handen en verbeter jouw nachtrust in 6 stappen.

6 tips voor een betere nachtrust

Gewoontes zijn zowel aan als af te leren, vooral op jonge leeftijd. We richten ons daarom niet alleen tot volwassenen, want ook voor kinderen kunnen onderstaande tips zeer goed van pas komen. Heb jij een slapeloze tiener in huis of een woelende partner in bed? Laat ze vooral de simpele stappen doornemen, op weg naar een betere nachtrust.

1. Blauw licht

Het is een bekend feitje, maar we herhalen het nogmaals; het blauwe licht van de telefoon, tablet, tv en laptop is funest voor je nachtrust. Het heeft een opwekkende werking op het brein, waardoor het rustig in slaap komen wordt verstoord. Gun je hoofd wat rust en leg daarom alle apparatuur tijdig weg voordat je gaat slapen.

 

Voorkom blauw licht voor het slapen
Vermijd blauw licht van tablet, telefoon en tv vlak voor het slapen gaan

2. Niet te warm douchen

Neem geen hete douche kort voor bedtijd. Je lichaamstemperatuur dient juist te dalen voor de nacht en daar draagt een warme douche niet bepaald aan bij. Je kunt beter je douchemoment iets eerder in de avond plannen, zodat je lichaam nog voldoende tijd heeft om op temperatuur te komen.

3. Laat de snacks maar staan

Hoe lekker een schaaltje chips op de bank ook is, snacken kun je beter achterwege laten in de avond. Door te eten op een later tijdstip wordt het lichaam weer aan het werk gezet, waardoor ook de lichaamstemperatuur automatisch stijgt. Dit heeft wederom een averechts effect op het vatten van de slaap. Ook de overige gevolgen van snacken, zoals een volle maag en het verwerken van suikers en vetten, hebben een negatieve invloed op jouw nachtrust.

4. Vast slaappatroon

Het slapen op vaste tijden heeft een gunstig effect op een goed slaappatroon. Hierdoor zal ook het opstaan in de ochtend soepeler verlopen. Vooral voor kinderen een groot goed. Door regelmaat aan te brengen in hun slaappatroon zullen ze niet alleen rustiger, maar ook dieper slapen. Een win-win situatie voor veel ouders 😉

Regelmaat helpt bij beter slapen

5. Houd de slaapkamer koel en fris

Een rustige, koele slaapkamer met minimaal kunstlicht helpt het lichaam af te koelen en de hersenen tot rust te komen. Dagelijks goed ventileren is key. Frisse lucht brengt het koolstofdioxide gehalte omlaag. Het zorgt niet alleen voor een betere nachtrust, maar ook voor een hoger concentratievermogen. Daarmee kan je de dag uitstekend beginnen.

6. Passend beddengoed

Als laatst, maar zeker niet onbelangrijk is goed beddengoed één van de sleutels tot een goede nachtrust. Kies voor een materiaal dat past bij jouw wensen, maar ook aansluit bij jouw behoeften.

Slaap heerlijk onder comfortabel beddengoed

Beddengoed voor een comfortabele nacht

Ben je iemand die het snel warm heeft en daardoor ligt te woelen? Of heb je het juist snel koud? Het kiezen van een dekbedvulling die past bij jouw behoeften draagt sterk bij aan het slaapcomfort. Wanneer je het rap warm hebt is een licht, luchtig dekbed met een vulling van katoen, bamboe of zijde een goede optie. Deze warmteregulerende materialen zorgen voor een constante lichaamstemperatuur, waardoor je ongeacht warmte of kou toch prettig slaapt. Wol en dons zijn uitstekende materialen die warmte goed vasthouden en zijn daardoor bij uitstek geschikt voor de koukleum onder ons.

Met de start van de zomer zijn de luchtige zomerdekbedden weer aan zet. Heb jij er al eentje in huis?

Bekijk hier alle zomerdekbedden
Vorig artikel
Hoeslaken wassen
Volgend artikel
Smulderstextiel SALE 2020