12 Tips tegen snurken die écht helpen!

12 Tips tegen snurken die écht helpen!

12 Tips tegen snurken die écht helpen!

Snurken. Niets is zo frustrerend dan iemand die heel de nacht door naast je ligt te zagen. Ook voor de snurkende partij is het niet prettig om de hele nacht door wakker geschopt te worden, omdat je flink ligt te ronken. Maar er is hoop! Want deze 12 tips tegen snurken helpen namelijk echt!

Tip 1 – Slaap NIET op je rug

Het is misschien een beetje een open deur, maar probeer zoveel mogelijk op de zij of buik te slapen. Je snurkt namelijk het meest als je op je rug slaapt. Snurken wordt namelijk veroorzaakt door vibratie van de zachte delen in onze keel. Als je op je rug ligt, zakken die delen naar achteren en is de kans groter dat iemand gaat snurken. Een andere slaaphouding kan hierdoor snurken al voorkomen. Makkelijker kunnen we het niet maken.

Tip 2 – Afvallen

Snurk jij en heb je overgewicht, dan is afvallen vaak genoeg om van heel dat snurken af te komen. Door af te vallen verminder je namelijk ook extra vet bij de luchtwegen, waardoor er weer meer ruimte is voor de luchtstroom.

Tip 3 – Verstopte neus

Het kan best zijn dat jij opeens een snurker wordt wanneer je neus verstopt zit. Logisch ook, maar goed te verhelpen. Pak gewoon wat neusdruppels of neusspray en maak die holtes weer vrij.

Tip 4 – Geen alcohol

Heb jij al weleens gemerkt dat je wel/meer/harder snurkt als normaal wanneer je een borreltje op hebt? Alcohol ontspant je lichaam en dus ook je keelspieren. Hierdoor worden de luchtwegen ook nauwer en is de kans op snurken groter. Kortom, laat dat slaapmutsje maar achterwegen en geniet van een stillere nachtrust.

Tip 5 – Stop met roken

En om diezelfde reden kan je ook beter niet roken. Door roken zwellen namelijk je slijmvliezen op en worden de neus- en keeldoorgang flink vernauwd. En daardoor snurk je dus eerder en erger.

Tip 6 – De truc met de tennisbal

Lukt het jou maar niet om op je zij of buik te slapen? Leg dan een kussen achter je rug of pas de truc toe met de tennisbal. Comfortabel is anders, maar door een tennisbal achterop je pyjama te naaien zal je veel minder snel op je rug willen slapen.

Tip 7 – Bespeel de Didgeridoo

Didgeridoo? Wij hadden er zelf ook nog nooit van gehoord, maar Zwitserse onderzoekers zweren bij dit wonder(anti-snurk)middel. Even kort gezegd is een Didgeridoo een blaasinstrument gemaakt van een holle eucalyptustak en hiermee blaas je letterlijk het snurken je leven uit. Een halfuurtje spelen per dag zou al genoeg zijn!

Tip 8 – Slaappillen in de prullenbak

Slaappillen helpen je niet alleen om diep te slapen, maar ook om flink te snurken. Dus gooi die slaappillen in de prullenbak en probeer natuurlijke middelen, mocht je echt anders niet kunnen slapen. Ben je erg gewend aan slaappillen, dan kan jouw huisarts je helpen om te stoppen.

Tip 9 – Sport een andere keer

Sport jij het liefst ’s avonds? Of span jij je op een andere manier flink in voor het slapen gaan? Kies daar dan vanaf nu een ander moment voor uit, want dit zou zomaar eens de reden kunnen zijn van je gesnurk.

Tip 10 – Hulpmiddeltjes

Op de markt zijn er allerlei hulpmiddeltjes te koop. Van kinbanden tot neuspleisters en van simpele keelsprays tot indrukwekkende ademmaskers. Het zou best kunnen dat een van deze opties de perfecte optie is voor jou! Maar dat is echt een kwestie van uitproberen.

Tip 11 – In nood: ducttape!

Mocht al het andere falen, dan is er nog één middeltje dat we nog niet genoemd hebben: Ducttape! En dat bedoelen we niet eens lollig (al is het dat natuurlijk stiekem wel). Deze methode is dus werkelijk waar wetenschappelijk getest en bewezen. In Amerika hebben onderzoekers dit geprobeerd en de monden van snurkers afgeplakt met ducttape. Het resultaat? De proefpersonen stopten daardoor met snurken. Geniaal!

Tip 12 – Even langs de dokter

Ben je een zware snurker? Dan is het verstandig om even langs de huisarts of KNO-arts te gaan. Het zou namelijk ook kunnen zijn dat het snurkprobleem iets ingewikkelder ligt en dan is het toch fijn als er even een specialist naar kijkt.

Vorig artikel
Voorjaarstrends van 2018!
Volgend artikel
Walra soft cotton badcollectie