Nostalgie: sparen voor je Walra uitzet

Nostalgie: sparen voor je Walra uitzet

Herkenbaar? Vroeger kwam de Walra adviseuse nog aan huis met een koffer vol demonstratiemateriaal. Vandaag de dag kan Walra beddengoed gewoon op internet besteld worden. Achter dit bekende textielmerk gaat een lange en boeiende geschiedenis schuil!

Bijzondere aankoop

Sparen voor een Walra uitzet? We kunnen ons er nu weinig meer bij voorstellen, maar misschien kom je zelf wel uit die tijd en is het volgende verhaal heel herkenbaar voor je. Tijden veranderen en terwijl deze zaken voor ons nu heel normaal zijn, was de aanschaf van ‘huislinnen’ in de vorige eeuw een bijzondere aangelegenheid. Zo bijzonder, dat je er al vanaf je 16e verjaardag voor begon te sparen.

Niet vreemd als je bedenkt dat men vaak de hele uitzet in één keer kocht en het liefst grote voorraden aanlegde. Zo luidde het advies voor de aanschaf van linnengoed als volgt:

’12 fijne logeerlakens, 12 fijne sloopen, 18 linnen beddelakens, 18 linnen sloopen, 12 graslinnen bodelakens en 12 graslinnen bodesloopen’

Geen wonder dat je daarvoor moest sparen! Het textielmerk Walra, dat in 1873 werd opgericht, speelde hier uitstekend op in en stuurde deskundige adviseuses op de jonge stelletjes af.

Oude advertentie van Walra
Advertentie Walra

Walra uitzet voor het leven

Deze ‘vertegenwoordigers’ aan huis brachten een koffer met materialen mee en gaven waar nodig advies over de nieuwe Walra uitzet. Ook op speciale bijeenkomsten kon je je verdiepen in het assortiment en een afgewogen keuze maken. De bedoeling was immers dat je Walra uitzet een leven lang mee zou gaan.

Oudere generaties herkennen deze werkwijze van Walra wellicht nog. Doordat het beddengoed altijd van uitstekende kwaliteit is geweest, hebben sommige mensen de in die tijd aangeschafte exemplaren zelfs nog in gebruik!

Walra in de 21e eeuw

Maar ook Walra kreeg in de loop der jaren te maken met zaken als emancipatie en technologische veranderingen. In plaats van roemloos ten onder te gaan, is het merk echter met zijn tijd meegegaan: de vriendelijke adviseuses hebben plaatsgemaakt voor een moderne webshop en het voorheen eenvoudig witte assortiment is aangepast aan de huidige trends. Het beddengoed kenmerkt zich dan ook door sfeervolle dessins in zachte kleuren, mét een luxe tintje.

Tegelijkertijd heeft het niets van de oorspronkelijke waarden verloren en staat Walra nog steeds voor betrouwbaarheid, kwaliteit en vertrouwdheid. Een textielmerk dat ook door huidige generaties met veel plezier gebruikt wordt.

Nieuwsgierig geworden naar dit typisch Nederlandse merk? We sturen geen adviseuse op u af, maar bieden wel een breed en veelzijdig assortiment Walra bed- en badtextiel!


Foto’s in artikel: Twitter, Audax Textielmuseum

 

Vorig artikel
Volgend artikel