Slaap de hele nacht door met deze tips!

Slaap de hele nacht door met deze tips!

Slaap de hele nacht door met deze tips

Heb jij moeite met de hele nacht doorslapen? ’s Nachts wakker worden is heel normaal, maar soms is het lastig om weer terug in slaap te komen. Hoe zorg je ervoor dat je goed doorslaapt?

Zorg voor een vast ritme

Mensen zijn gewoontedieren en vinden het vaak lastig om hun ritme te veranderen. Voor een goede nachtrust is routine noodzakelijk. Kies een vast tijdstip om naar bed te gaan, zo krijgt je lichaam een vast ritme en zal je gemakkelijker in slaap vallen. In het begin zal het lastig zijn om je hieraan te houden, maar na een tijdje merk je dat je vermoeid raakt rond bedtijd.

Probeer daarnaast iedere ochtend op dezelfde tijd op te staan. Een eenvoudige klus op de dagen dat je werkt, maar helaas is lang uitslapen op vrije dagen er niet meer bij. Slaap maximaal anderhalf uur uit om je ritme niet te verstoren. Het beste is om de middagdutjes ook over te slaan, hoe heerlijk ze soms ook zijn.

Voor het slapengaan

Voordat je naar bed gaat is het belangrijk om zo min mogelijk achter een scherm te zitten. Het blauwe licht, afkomstig van telefoons, tablets en pc’s, is funest voor je nachtrust. Sluit alle elektronica minstens een half uur voordat je naar bed gaat af. Het beste is om zelfs alle apparaten buiten de slaapkamer te houden voor een goede nachtrust.

Drink voor het slapengaan niet te veel, anders moet je er ’s nachts vaak uit. Alcohol is helemaal geen goed plan, je valt misschien sneller in slaap, maar het is niet goed voor het doorslapen. Ga liever voor een rustgevend kopje thee, zoals kruidenthee of bananenthee. Deze theesoorten bevatten onder andere kalium en magnesium en schijnen een ontspannen gevoel te bevorderen. Dit is echter niet helemaal bewezen, maar proberen kan geen kwaad 😉

Gebruik rustige kleuren, zoals wit, grijs en beige voor een ontspannen sfeer in de slaapkamer. Verf bijvoorbeeld de muur van je kamer in een mooie, subtiele tint. Vermijd hierbij felle kleuren en prints. Wat dacht je van mooi beddengoed dat binnen de Natural Living trend past? Hierin spot je vooral neutrale tinten en dessins, zo ook bij onderstaande dekbedovertrekken.

Doorslapen gedurende de nacht

Slaapt je hond of kat weleens in de slaapkamer? Of hij nu op de grond ligt of aan het voeteneinde, je huisdier brengt een gevoel van veiligheid met zich mee, en dat kan een positief effect hebben op je nachtrust. Je trouwe beestje ín bed werkt echter averechts, dus dat kan je beter achterwege laten.

Heb jij het koud in bed? Trek dan eens warme sokken aan voor het slapengaan! Hoewel mensen vaak zeggen dat het slecht is om met sokken aan te slapen, is dit niet bewezen. Verschillende experts geven juist aan dat slapen met koude voeten niet gaat. Als jij last hebt van echte ijsklompen ’s nachts, haal dan de sokken maar tevoorschijn. Zo hoeft je partner ook niet wakker te worden met koude voeten tegen zijn rug!

Helpen de sokken niet? Zorg dan voor lekker warm beddengoed, zoals een dekbedovertrek van flanel. Deze stof voelt heerlijk zacht aan en is ook lekker warm. Of leg een plaid op je bed voor extra warmte én sfeer. Een 4-seizoenen dekbed bestaat uit twee gedeelten, van warmteklasse 3 en 4 die samen warmteklasse 1 vormen. Ideaal voor de echte koude nachten!

Concentreer je op je ademhaling

Word je toch wakker ’s nachts? Kijk vooral niet hoe laat het is. Hierdoor wil je jezelf dwingen om terug in slaap te vallen en dit werkt helemaal niet. Concentreer je daarentegen op je ademhaling en ban alle andere gedachten uit je hoofd. Hier lees je hoe je ervoor zorgt dat je snel in slaap komt.

Word jij ’s nachts regelmatig wakker of heb jij het geluk dat je altijd kunt doorslapen?

Vorig artikel
Warme truiendag: Dekbedovertrek met breipatroon
Volgend artikel
De lekkerste ontbijtrecepten voor Valentijnsdag