Wat is REM-slaap?

Wat is REM-slaap?

De trouwe lezers van ons blog hebben er al vaak over gelezen, de REM-slaap. Het is een van de fasen van het slaapproces dat je elke nacht doorloopt. Maar hoe het nou precies werkt, en waar het goed voor is, weet je misschien nog niet. Tijd voor wat duidelijkheid!

Fasen van slaap

Om goed uit te kunnen leggen wat REM-slaap is, moet je ook weten welke stadia je allemaal doorloopt wanneer je slaapt. In totaal zijn dat er vier, en samen vormen zij de slaapcyclus. Je begint met doezeligheid, het moment waarop je merkt dat je moe wordt. Je ogen vallen dicht tijdens het televisiekijken, of je gaat knikkebollen terwijl je aan het lezen bent. Tijd om naar bed te gaan! Daar begint de tweede fase, namelijk het inslapen. Hierbij lig je met je ogen dicht, ben je lekker ontspannen en slaap je eigenlijk al bijna. Je kunt in deze fase nog wel makkelijk gewekt worden, bijvoorbeeld door harde geluiden. Daarna val je in een diepe slaap, de derde fase. Je hartslag en ademhaling worden regelmatiger en rustiger. Ook is de spieractiviteit helemaal verdwenen, dus je beweegt nauwelijks nog. In deze diepe slaap is het moeilijker om wakker gemaakt te worden.

De REM-slaap

De vierde en laatste fase is de REM-slaap. REM staat voor Rapid Eye Movement, en heet zo omdat je tijdens deze fase snelle oogbewegingen maakt. Dit komt doordat je in deze fase aan het dromen bent. Gelukkig heb je tijdens de REM-slaap ook geen of weinig spieractiviteit, anders zou je al je dromen gaan uitvoeren terwijl je nog in bed ligt. Niet handig! Tijdens de REM-slaap is er ook sprake van een hoge hersenactiviteit. Terwijl jij lekker aan het slapen bent zijn je hersenen keihard aan het werk. Ongeveer 15% van de tijd dat je slaapt breng je door in de REM-slaap. Dat gebeurt ongeveer vier tot vijf keer per nacht, en duurt gemiddeld 20 minuutjes. Niet heel veel dus, maar wel erg belangrijk.

Waarom is REM-slaap belangrijk?

Tijdens de REM-slaap zijn je hersenen bezig met het verwerken van de dag. Ze verwerken informatie en zorgen dat je deze onthoudt. De functie van de REM-slaap is dus eigenlijk om de geest te verfrissen en je ’s morgens weer fris en fruitig te laten voelen. Daarnaast helpt de REM-slaap ook bij de ontwikkeling van de hersenen, vooral bij baby’s. Zo brengt een baby tot wel 70% van de tijd waarin hij of zij slaapt in de REM-slaap door.

En daarna?

Als je alle fasen hebt afgelegd, word je vaak even kort wakker. Vaak is dit onbewust. Daarna begint het proces weer van voren af aan, totdat je uitgeslapen bent!

Wist je dat niet alleen mensen aan REM-slaap doen? Ook zoogdieren brengen een deel van de nacht door in de REM-slaap!

Vorig artikel
Volgend artikel