Te warm om te slapen? 10 hittegolf-proof tips

Te warm om te slapen? 10 hittegolf-proof tips

Hoe blijf je lekker slapen met warm weer? 5 Tips!

Bereid jezelf maar alvast voor want het belooft de komende dagen weer warm te worden. Er is zelfs kans op een hittegolf! Eindelijk genieten van het zomerse zomer. Maar er zitten ook nadelen aan, want die hitte komt je nachtrust niet ten goede. Daarom geven wij een aantal coole tips.

Voordelen van het zomerse weer

Natuurlijk zitten er een hoop voordelen aan het tropische weer. Je kunt lekker naar het strand, zwembad of in je eigen tuin genieten van de zon. Daarnaast werken er veel van ons nog thuis waardoor je jouw eigen tropen rooster kunt maken. Start ’s morgens om half 7 al op jouw thuiswerkplek zodat je begin de middag al in de tuin of aan het strand kunt gaan zonnebaden. Ook hoef je niet meer in die snikhete bus te stappen of uren in de file te staan.

Nadeel: slapen in de hitte

Helaas zit er één groot nadeel aan de hitte, je smelt weg onder je dekbed en kan niet goed slapen. Behalve dat het buiten warm is, wordt het ook in de slaapkamer klam en warm. Gelukkig zijn er een aantal tips en tricks waarmee je de warme nachten iets aangenamer kunt maken zodat je toch nog aan je nodige uurtjes slaap komt.

Coole tips: lekker slapen met warm weer

In je slaapkamer is het nog steeds warm. Weer een nacht woelen, zweten en draaien. Bijna elk jaar komt het wel voor, een hittegolf. Kun jij ook maar lastig in slaap vallen bij warm weer? Lees onderstaande tips om beter te slapen tijdens een hittegolf en pak je nodige nachtrust bij zomers weer.

  • Maak je lijf vochtig met een nat washandje en zet vervolgens de ventilator aan voordat je gaat slapen

 

  • Schaf een airco aan voor meer frisheid gedurende de nacht
  • Geen airco? Hang dan een natte handdoek voor je open raam of ventilator
    De wind neemt de vochtigheid uit je handdoek op en zorgt voor een koele bries.

  • Leg een matrasbeschermer en molton ondersloop op bed
    Een matrasbeschermer en molton kussensloop nemen goed het vocht op en zorgen ervoor dat je matras en hoofdkussen niet nat en klef aanvoelen.
  • Neem een warme douche voor het slapen gaan
    De warmte zet je poriën open waardoor je lichaam zijn warmte sneller kwijtraakt. Een lage lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt.
  • Gebruik essentiële oliën voor op je huid of in de slaapkamer
    Door de oliën kom je tot rust en in slaapmodus. Daarnaast hebben oliën als pepermunt ook een verkoelende werking.
  • Kies voor een anti-transpiratie hoofdkussen
    Zweten en woelen in bed kan voor een verstoorde nachtrust en een klam gevoel bij het ontwaken zorgen. Een anti-transpiratie hoofdkussen met een uitstekende vochtregulerende vulling van kapok of wol kan hier goed bij helpen. Zo houd jij je hoofd koel.
  • Drink voldoende voor het slapen gaan.
    Tijdens een hittegolf heeft je lichaam veel vocht nodig. Door water te drinken heeft je lichaam een goede vochtbalans en wordt je ‘s nachts niet wakker van de dorst.

  • Gebruik een zomerdekbed
    Ook al is het warm, vaak slaap je het liefst toch nog met iets over je heen. Daarnaast kan het zijn dat je tijdens de nacht het soms tot nog koud kan krijgen. Trek dan een lege dekbedhoes over je heen of een dun zomerdekbed. Een licht zomerdekbed gemaakt van een natuurproduct zoals katoen of bamboe is het beste. Deze hebben een hoog absorptievermogen en een sterk ventilerende werking.
  • Zet ’s nachts je ramen en slaapkamerdeur open
    Hierdoor ontstaat tocht. De warme lucht verlaat je slaapkamer en maakt plaats voor een frisse bries
  • Leg luchtige lakens op je bed
    Synthetische materialen als polyester en microvezel houden warmte vast en zijn water resistent, dit betekent dat wanneer je zweet dit op je huid blijft liggen en dat maakt het klam. Kies daarom voor lakens gemaakt van luchtige stoffen zoals katoen of linnen.

Waarom slapen we slecht met warm weer?

In de zomer blijft het ‘s avonds lang licht, op sommige dagen tot wel 22.00 of 23.00 uur, waardoor het lichaam pas later het slaaphormoon Melatonine aanmaakt. Daarom vallen we later in slaap. Daarnaast is het ’s morgens  vroeg licht waardoor je sneller wakker wordt. Hierdoor slapen we in de zomer minder dan in de winter.

Het in slaap vallen duurt ook nog eens langer vanwege de hitte, want met een hoge lichaamstemperatuur blijft je lichaam actief en val je minder goed in slaap. Als je lichaamstemperatuur daalt kun je namelijk beter ontspannen en val je sneller in slaap. Veel mensen maken hierdoor in de zomer kortere nachten en staan niet uitgerust op.

Welke verkoelende tips ga jij toepassen tijdens de warme zomernachten? 

Vorig artikel
Snoozing Jersey Matrasbeschermer waterdicht PU
Volgend artikel
slaapverlamming