Droom maar lekker verder

Droom maar lekker verder

Iedereen droomt op zijn eigen manier. De een beleeft iedere nacht de wildste avonturen en kan zijn of haar droom de volgende ochtend tot in het kleinste detail navertellen. De ander vraagt zich af of hij of zij überhaupt wel eens droomt. Wat is de betekenis van dromen en waarom vergeten we ze weer zo snel?

Wat is een droom?

Dromen bestaan uit beelden, geluiden, gevoelens en gedachten die door de hersenen worden gemaakt tijdens het slapen. Een soort speelfilm waarin je meestal zelf de hoofdrol speelt. Door middel van dromen verwerken je hersenen alles wat je overdag hebt meegemaakt. Alleen nuttige herinneringen worden opgeslagen in het langetermijngeheugen. Zo wordt je brein in feite ‘gereset’ en komen je hersenen weer helemaal tot rust.

Wanneer dromen we het meest?

Dromen ontstaan vooral tijdens de laatste fase van de slaapcyclus: de REM-slaap (REM staat voor Rapid Eye Movement). Tijdens deze droomfase maken niet alleen je ogen snelle bewegingen. Ook je hersenen zijn bijzonder actief. Je doorloopt de complete slaapcyclus 4 à 5 keer per nacht. Je kunt in één nacht dus meerdere dromen hebben.

Waarom vergeten we onze dromen weer zo snel?

Vaak word je ’s ochtends wakker met een droom nog scherp op je netvlies. Toch ben je die beelden al binnen een paar minuten kwijt. Dit is een teken dat je goed en diep geslapen hebt. Het zijn namelijk meestal mensen die licht slapen of die ’s nachts regelmatig wakker worden, die hun dromen de volgende dag feilloos kunnen navertellen.

De volgende tips kunnen je helpen om droombeelden langer vast te houden:

  • Zorg voor een fijne en gezonde slaapomgeving. Een goed geventileerde en verduisterde slaapkamer helpen je om ’s ochtends fris en fruitig wakker te worden.
  • Vermijd bepaalde voedingsstoffen, zoals koffie, alcohol en snelle koolhydraten, voor het slapengaan. Ze hebben een negatief effect op je dromen én je nachtrust.
  • Ook stress kan ervoor zorgen dat je minder goed in diepe slaap komt. Probeer daarom je zorgen van de dag zoveel mogelijk van je af te zetten, bij voorbeeld door middel van meditatie.
  • Gun jezelf de tijd om ‘s ochtends rustig wakker te worden. Als je stil blijft liggen met je ogen dicht, blijft je droom langer hangen.
  • Zorg ervoor dat pen en papier klaarliggen op je nachtkastje. Zo kun je alles wat je je herinnert meteen opschrijven. Tot in het kleinste detail! Zelfs losse flarden of fragmenten kunnen veel vertellen over jouw nachtelijke belevenissen.

Een comfortabel, fris en schoon bed is natuurlijk ook onmisbaar voor optimaal slaapcomfort en een ongestoorde nachtrust. Bij Smulderstextiel.nl vind je het mooiste beddengoed om heerlijk onder weg te dromen.

Herinner jij vaak jouw droom in de ochtend?

Vorig artikel
slaaprimpels- wakker worden met vouwen in je gezicht, wat doe je ertegen
Volgend artikel
BLCKOUT Texas dekbedovertrek