Zo haal je dit jaar wél jouw goede voornemens

Zo haal je dit jaar wél jouw goede voornemens

goede-voornemens-halen-volhouden-2020-slaap

2020 is van start! Waarschijnlijk heb jij al nagedacht over jouw goede voornemens voor het nieuwe jaar. Wellicht wil je stoppen met roken, vaker te sporten, een paar kilo’s af te vallen of meer bewegen in het dagelijks leven? Zo’n 64% van ons maakt goede voornemens, maar wat blijkt? Het merendeel van die voornemens eindigt na een paar dagen of enkele weken alweer in de prullenbak. Dus hoe houd je goede voornemens vol? Onderzoekers hebben het antwoord.

Goede voornemens

Afvallen, gezond eten, stoppen met roken of meer bewegen…. De top 10 goede voornemens is bijna elk jaar hetzelfde, maar goed slapen wordt vaak vergeten. Terwijl een goede nachtrust een groot effect heeft op jouw eetpatroon en energieniveau. Want, wanneer je goed hebt geslapen is je maag normaliter sneller voldaan en heb je minder behoefte aan voeding. Ook heb je meer energie om te bewegen. Voldoende beweging en goede voeding zal vervolgens jouw nachtrust weer verbeteren. Je slaap, voeding en energie hangen dus sterk met elkaar samen. Een vicieuze cirkel die positief of negatief kan uitpakken.

Nachtrust van invloed op wilskracht

Onderzoekers van de University of Hertfordshire monitorden 1000 deelnemers met goede voornemens. Van de mensen die goed sliepen maakte 60% zijn voornemens waar, bij de slechte slapers was dit slechts 44%. Onderzoeker Richard Richard Wisemen gaf hiervoor als verklaring dat bij vermoeidheid de zelfcontrole verdwijnt. Hersenen hebben energie nodig om iets te doen wat we moeilijk vinden of we eigenlijk niet willen doen. Bij weinig slaap beschik je dus over minder wilskracht en ben je gevoeliger om weer in je oude patroon terug te vallen.

De sleutel tot succes: slaap

Goede slaap is een soort moeder van alle goede voornemens, alle andere doelen hangen ermee samen. Dus wil je meer bewegen, afvallen, minder drinken of stoppen met roken? Voldoende nachtrust geeft jou de energie en positiviteit die je nodig hebt om jouw goede voornemens vol te houden.

En hoe gaat het met je goede voornemens? Hup, op tijd naar bed!

Vorig artikel
Volgend artikel
te weinig slaap dik worden