Nachtelijke spierkrampen? 4 tips die dit echt helpen voorkomen!

4 tips tegen nachtelijke spierkrampen

Nachtelijke spierkrampen

Last van nachtelijke spierkrampen? Je bent gelukkig niet de enige! Maar liefst 40 procent van de Nederlanders heeft er last van, waarvan meer vrouwen dan mannen. In deze blog lees je vier tips die deze spierkrampen echt helpen voorkomen!

Wat zijn nachtelijke spierkrampen?

Bij dit verschijnsel word je midden in de nacht overvallen door spierkramp in je benen. Hierbij gaat het meestal om kramp in je kuit of voet. De spier trekt zich opeens samen, waardoor je een scherpe pijn voelt. Vaak is in de spier een harde zwelling te voelen. Deze spierkramp duurt maximaal enkele minuten, wat voldoende is om flinke pijn te voelen. Bovendien kan de kramp er ‘terug inschieten’ als je je been weer neerlegt. Hierdoor zorgt nachtelijke spierkramp voor een onrustige nacht en word je niet fijn wakker. Nachtelijke spierkramp is trouwens niet hetzelfde als het restless legs syndroom (RLS) of slaapschokken (PLMD).

Hoe voorkom je het?

‘Voorkomen is beter dan genezen’ zeggen ze wel eens, en in dit geval is dat ook zo. Op het moment dat het zich voordoet kun je het beste je been strekken en er over wrijven. Maar het beste is natuurlijk dat we niet meer worden overvallen door deze ontiegelijke pijn! Gelukkig zijn er een aantal middeltjes die hierbij kunnen helpen. Ook zouden er een aantal triggers zijn die de kans op nachtelijke spierkrampen vergroten. Deze kun je maar beter vermijden!

1. Drink voldoende

Een juiste vochtbalans helpt de kans op nachtelijke spierkrampen verkleinen. Drink dus iedere dag voldoende water, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Wees bovendien matig met alcohol, want alcohol droogt je lichaam uit. Hierdoor wordt de kans op spierkrampen alleen maar vergroot!

2. Draag geen hoge hakken

Als je de hele dag op hoge hakken hebt gelopen, heb je ’s avonds vaak erg last van je voeten. De houding van je voeten in hakken is namelijk erg onnatuurlijk. Hier kun je ’s nachts flink last van krijgen. Nachtelijke kramp in je benen ontstaat namelijk vaak doordat je overdag een verkeerde sta- of zithouding aanneemt. Vermijd dus het lopen op hoge hakken en zorg altijd voor een goede houding. Werk je op kantoor? Ga dan regelmatig een stukje wandelen. Hierdoor krijgen je spiervezels de mogelijkheid om te ontspannen en te ‘resetten’.

3. Magnesiumtablet

Het mineraal magnesium is zeer belangrijk voor je lichaam, want het is bij veel lichaamsprocessen betrokken. Wanneer je een tekort hebt aan dit mineraal kunnen er een groot aantal lichamelijke klachten ontstaan, waaronder ook nachtelijke spierkramp. Je lichaam neemt magnesium het best op uit voeding, maar bij een sterk tekort kun je tijdelijk als aanvulling magnesiumtabletten slikken. Deze kun je gewoon bij de drogist kopen. Wist je trouwens dat pure chocolade vol magnesium zit? 🙂 Net als groene groenten, noten, bonen, vis, volkoren producten, yoghurt en bananen…

4. Een stuk zeep

Een klassieke tip van Oma, oftewel van vroeger. Door een stuk ‘echte’ zeep onder je hoeslaken of matras te leggen, wordt de kans op nachtelijke spierkrampen verkleind. Kramp is namelijk een verzuring in de spieren. Om deze verzuring tegen te gaan, is er een base nodig. Dit is een tegenhanger van een zuur. Zeep is zo’n base en gaat daardoor de verzuring tegen.

Helpt het echt?

Zelf hanteer ik deze tips ook en ja ze werken echt! Zo eet ik lekker chocolade en aan het voeteneind heb ik onder mijn hoeslaken een stuk zeep liggen. Het stuk ligt zo dat ik er geen last van hebt. Velen zeggen dat dit een fabel is en dat het ‘tussen je oren zit’. Maar ik ben mezelf er niet van bewust dat het stuk zeep daar ligt… Bovendien heb ik ergens anders wel last van kramp en in mijn eigen bed niet meer. Deze tip is zeker het proberen waard! 🙂

Bewaren

Bewaren

Vorig artikel
nieuwe sport: slapen
Volgend artikel
Wat heb ik nodig qua beddengoed basis