3 uur slaap per nacht, haal meer uit je dag - Polyfasisch slaapschema

3 uur slaap per nacht, haal meer uit je dag

3 uur slaap

Kom je dag in dag uit tijd tekort? Uitstellen hoeft niet meer. Met een polyfasisch slaapschema kun je al je hobby’s volop uitoefenen én haal je met gemak iedere deadline. Met dit trucje is 3 uur slaap per nacht voldoende en heb je weer zeeën van tijd!

Er is een bijzondere manier om het aantal productieve uren per etmaal op te voeren. Toegegeven, het vergt een vleugje discipline en aanpassingsvermogen, maar je kunt dus echt korter slapen en toch je prestaties verhogen. Als je polyfasisch slaapt, kun je je leven namelijk veel efficiënter indelen en kun je dat chronische tijdgebrek vaarwel zeggen.

Polyfasische slaap: meer tijd om nuttig te besteden

De meesten van ons zijn het gewend om monofasisch te slapen. Dat is wanneer je bijvoorbeeld 8 uur aan één stuk slaapt, mono betekent immers één of alleen. Poly daarentegen, betekent veel. Polyfasisch slapen houdt dus in dat je je slaap in meerdere stukjes over een etmaal verdeelt. Van oudsher zouden alle zoogdieren polyfasisch slapen. De mens deed dit zelf tot aan de industriële revolutie. Kunstlicht zorgde er destijds voor dat mensen voortaan langer opbleven en vervolgens in één keer doorsliepen. Voor die tijd werd de nachtrust in twee delen opgesplitst.

3 uur slaap en je zult veel tijd nuttig kunnen besteden
Besteed je tijd nuttig op het moment dat anderen slapen

De extra uren die je creëert door ’s nachts hooguit 3 à 4 uur te slapen zijn extra waardevol. Het is namelijk geen lastige opgave om deze tijd nuttig te besteden. Omdat je veel vroeger dan normaal bent opgestaan en haast als enige wakker bent, kun je volledig ongestoord je gang gaan. Leer nieuwe dingen of werk aan je grote passie. Degenen die jou overdag bellen, mailen of appen, liggen nu te slapen. De weg is vrij voor je creatieve brein om met de ene na de andere geniale ingeving op de proppen te komen. Het schijnt dat vindingrijke figuren als Nikola Tesla, Franz Kafka en Leonardo da Vinci er ook een dergelijk slaapschema op na hielden.

De succesformule van 3 uur slaap per nacht

Gedurende de dag houd je je energieniveau op peil met drie of vier korte powernaps. Zo slaap je bijvoorbeeld van 11 uur ’s avonds tot 2 of 3 uur ’s nachts. Om 07:00 uur, 13:00 uur en 18:00 uur is het telkens tijd voor een dutje van 20 minuten. Bij elkaar opgeteld slaap je slechts zo’n 5 uur en blijft er zodoende veel bruikbare tijd over. Sommige mensen maken het zelfs zo bont dat ze per etmaal maar 2 uur slapen. Ze trainen zichzelf om genoeg te hebben aan 6 powernaps met telkens een kleine 4 uur er tussenin.

3 uur slaap - voor je het weet is het weer tijd voor de volgende powernap
Voor je het weet is het weer tijd voor het volgende dutje

Uiteraard roept een dergelijk slaapschema veel vragen op. Polyfasisch slapen drijft de spot met een aantal slaapwetten. Overal wordt immers verkondigd dat we iedere nacht minstens 7 à 8 uur slaap nodig hebben. Hoe kunnen we zo kort slapen en toch goed functioneren? Is 2 of 3 uur slapen voldoende en is het wel gezond? Welke nadelen zitten eraan?

Hoe te wennen aan 3 uur slaap

Je slaap opdelen in meerdere stukjes werkt het best als je jezelf aan strikte tijden houdt en daar zo min mogelijk van afwijkt. Alleen dan is je lichaam in staat om aan het schema te wennen. In principe geldt dat natuurlijk voor ieder slaapschema, maar een polyfasisch slaapschema is het tegenovergestelde van flexibel. Het kan daarmee wel nadelig zijn voor je sociale leven omdat je wel eens een feestje zal moeten overslaan. Ook bij uitzondering een keer laat opblijven is uit den boze.

Welke valkuilen zijn er verder?

Het kan lastig zijn om de powernapjes op de gewenste tijden te volbrengen. Niet iedere baas staat om werknemers te springen die zo nu en dan 20 minuten liggen te dutten. Je zult echter merken dat je oprecht niet zonder de dutjes kunt. Kort voor een powernap zul je jezelf dan ook plotseling heel moe voelen. Dit zorgt er wel voor dat de kwaliteit van je slaap omhoog gaat. Relatief gezien heb je op den duur meer diepe slaap dan bij een regulier slaapschema. Daarom is het ook zo belangrijk dat je consequent bent qua tijden. Na elke powernap heb je nieuwe energie om wederom een paar uutjes te knallen. Er zijn tenslotte genoeg collega’s die regelmatig een dik kwartier op het toilet doorbrengen of talloze rookpauzes inlassen.

je schema gaat in de war als je koffie drinkt

In het begin zal het waarschijnlijk een opgave zijn om zo vroeg op te staan. Je hebt een echte drijfveer nodig om uit bed te komen. Wat zou jij op je planning zetten? Denk aan iets wat je belangrijk vindt om te doen. Maak niet de fout door koffie te drinken om wakker te worden of te blijven; dat gooit je hele slaapschema overhoop. Lees hier meer over de effecten van cafeïne op je slaap.

Risico’s van polyfasisch slapen

Wat doet 3 uur slaap met je? Hoewel het polyfasische slaapschema voor sommigen een doorslaand succes is, zijn er ook onderzoekers die waarschuwen voor gezondheidsrisico’s. Een voorbeeld is Alon Avidan, slaapwetenschapper aan de Universiteit van Californië. Hij stelt dat minder dan 7 uur slaap voor bijna iedereen ongezond is. Wereldwijd zou er slechts een hele kleine groep mensen zijn waarvoor minder dan 7 uur voldoende is. Volgens die logica zou je dus dezelfde negatieve effecten ondervinden als iemand die een monofasisch slaapschema heeft, maar een slaaptekort opbouwt. Daarnaast wijst hij erop dat er eerst meer onderzoek gedaan zou moeten worden naar polyfasische slaapschema’s en de gevolgen ervan.

3 uur slaap met dutjes voldoende

Experts maken zich ook zorgen om een gebrek aan REM-slaap. Dit type slaap is erg belangrijk voor de hersenen, bijvoorbeeld voor je geheugen. Normaal gesproken treedt deze fase op aan het einde van een slaapcyclus van 90 minuten. Het is geen makkie om jezelf aan te leren tijdens een dutje van 20 minuten direct in de REM-slaap te belanden.

Kortom, polyfasisch slapen kan een interessant experiment zijn. Als uitdaging voor je discipline en om meer over jezelf te weten te komen. Weet echter waar je aan begint, en stop onmiddellijk zodra je serieuze lichamelijke klachten ondervindt!

Heb jij weleens een bijzonder slaapschema uitgeprobeerd?

Vorig artikel
De lekkerste ontbijtrecepten voor Valentijnsdag
Volgend artikel
Hoe voorkom ik dat het dekbedovertrek gaat kreuken?