Hoe voorkom je een middagdip? 6 tips voor jou!

Hoe voorkom je een middagdip? 6 tips voor jou!

middagdip voorkomen

De zon draait deze week weer op volle toeren. Heerlijk, maar vooral wanneer je niet hoeft te werken. Zit jij zoals gewoonlijk op kantoor, dan ontkom je haast niet aan de gevreesde middagdip. Zo halverwege de dag, rond 14:00 à 15:00 uur ga je jezelf suf en slaperig voelen en moet je de grootste moeite doen om je ogen open te houden. Wat zou het toch lekker zijn om, net als in Spanje, een siësta te hebben, nietwaar? Het ideale rustmomentje met deze zomerse temperaturen. Maar is een siësta haalbaar in Nederland en wat kun je doen tegen die vervelende dip?

De siësta in Nederland

In het zuiden van Europa, en dan met name in Spanje, wordt er halverwege de dag een moment van rust ingelast. Winkels en overheidsgebouwen sluiten tussen 14:00 en 17:00 zodat iedereen thuis even op adem kan komen en vooral de heetste uren van de dag kan vermijden.

In Nederland komt het fenomeen ‘middagdip’ je vast bekend voor. Zodra buiten de temperatuur stijgt, vermindert jouw concentratie en productiviteit in een razend tempo. Een middagdip is vaak het gevolg van te weinig zuurstof in de ruimte, waardoor je minder actief wordt en de welbekende ‘man met de hamer’ je een bezoekje komt brengen. Zou een siësta in Nederland een optie zijn?

De Nederlandse, en vrijwel de hele Europese economie is gebaseerd op het 9 tot 5 principe. Er even een paar uur tussenuit piepen zoals de Spanjaarden heeft grote gevolgen op economisch gebied. Vooral om deze reden zal ons kikkerlandje, met toch best warme zomers, niet snel overstag gaan. Wat kun je wél doen tegen de middagdip? Wij hebben een aantal tips voor jou!

middagdip-slapen

6 tips om een dipje te voorkomen

Nu de siësta er hoogstwaarschijnlijk niet in zit, geven we je een aantal tips om de warme dagen op kantoor ‘dip-vrij’ door te komen.

1. Ventileren

In de ochtend is het nog een stuk koeler. Zet daarom, zodra je arriveert, de ramen wijd open. De ruimte kan zich vullen met frisse lucht, waardoor je sowieso al een goede start gaat maken. Voel je de inkakker aankomen? Probeer wat wind op te vangen of kies voor een ventilator of airco!

2. Ga luchtig gekleed

Warmte verlaagt de concentratie. Kleed je daarom niet te warm en ga voor iets luchtigs. Katoen is bij uitstek een heerlijk luchtig materiaal, dat ook goed ventileert en absorbeert.

3. Beweging

Om de middagdip te verdrijven is beweging, het liefst in de buitenlucht, een must. Is je pauze al voorbij? Maak even een rondje door het kantoor. Je hebt vast nog wel een klusje liggen wat je elders in het gebouw moet afhandelen. Grijp deze kans en maak even dat wandelingetje.

4. Voldoende drinken

Drink genoeg water! Sowieso is het aan te raden om bij warmte goed te drinken, maar het drinken van voldoende water houdt de geest scherp. Een flesje op je bureau doet het altijd goed. Tussendoor een kopje koffie kan ook wonderen doen. De hele dag koffie slurpen is niet echt een gezonde optie, maar één bakje rond 14:00 zet je weer terug op scherp.

5. Effectieve dagindeling

In de warmte ligt het tempo over het algemeen bij iedereen wat lager, maar probeer de dag effectief in te delen. Doe de minder leuke klusjes direct in de ochtend en plan een bespreking of een moment van samenwerken in de middag. Op deze manier blijf je actief en heb je geen tijd om te suffen.

6. Middagdutje

Het doen van een middagdutje klinkt voor velen als muziek in de oren en doet toch ook weer veel denken aan de welbekende siësta. Helaas zullen veel werkgevers het er niet mee eens zijn, maar mocht je 20 á 30 minuten de tijd hebben dan kan het hazenslaapje je er weer bovenop helpen.

Een goede nachtrust

Een goed begin is natuurlijk het halve werk. Na de tips en het dromen over een zomerse siësta in Nederland begint het bij een goede nachtrust. Probeer op zijn minst 7 tot 8 uur per nacht te slapen om overdag ook te beschikken over voldoende energie. Heb je moeite met slapen door de warmte? Kies dan voor een heerlijk katoenen dekbedovertrek of natuurlijk een luchtig zomerdekbed! Met het juiste beddengoed kom jij de nachten prima door, zodat je de dag fris zult beginnen!

Wat is jouw gouden tip tegen de middagdip?

Vorig artikel
slapen-overgang-tips-beter-slapen-slaapproblemen
Volgend artikel
Ganzendons dekbed