Beter slapen met avondrituelen

Beter slapen met avondrituelen

Steeds meer mensen liggen langer wakker. Bovendien halen ze niet het optimale uit hun nachtrust. Dit kan allerlei redenen hebben, maar een van de meest voorkomende oorzaken is toch wel het ervaren van te veel prikkels voor het slapen gaan. Een avondritueel inbouwen kan je helpen sneller én meer ontspannen in slaap te vallen.

Beeldschermen

In onze huidige maatschappij worden we overspoeld door informatie uit allerlei bronnen. Vaak hebben we minstens drie beeldschermen in huis: een tv, een laptop of tablet en een mobiele telefoon. In veel huishoudens staat ’s avonds de tv aan en wordt er in bed nog even op de mobiele telefoon gekeken. Het grote nadeel van deze technologie is dat het kunstmatige licht ons actief en alert houdt en de aanmaak van het slaaphormoon melatonine blokkeert.

Prikkels

Niet alleen het licht van de tv of de telefoon is een storende factor, ook de prikkels die deze apparaten veroorzaken zorgen ervoor dat je moeilijker in slaap komt. De hersenactiviteit wordt verhoogd; je hersenen hebben immers tijd nodig om de informatie te verwerken. Spannende films en games verhogen het adrenalinelevel, iets dat je nu juist níet wilt als je naar bed gaat. Het lezen van je e-mail kan er bovendien voor zorgen dat je ’s nachts over bepaalde zaken gaat liggen malen. Niet doen dus! Je e-mail kan tot morgen wachten.

Avondrituelen

Avondrituelen

Beter slapen begint eigenlijk bij het inbouwen van avondrituelen. De mens is een gewoontedier: hoe meer we een vast patroon aanhouden voor het slapen gaan, hoe eerder het lichaam zich voorbereidt op het slapen. Je geeft je lichaam eigenlijk een seintje zich klaar te maken voor de nachtrust. Een avondritueel is persoonlijk, het gaat erom dat je doet wat jíj prettig vindt. Belangrijk is dat je je lichaam zoveel mogelijk ontspant en prikkels vermijdt. Dit betekent bijvoorbeeld geen tablet of telefoon voor het slapen, geen inspannende activiteiten ondernemen en geen actiefilms kijken.

Ontdek jouw avondritueel

Voorbeelden van activiteiten die het lichaam voorbereiden op de nachtrust:

  • vermijd vanaf een vast tijdstip televisie, telefoon en laptop
  • dim de lichten of steek een aantal kaarsen aan
  • neem een warme douche en leg alvast je spullen voor de volgende ochtend klaar
  • luister naar rustgevende muziek.

Natuurlijk kun je je avondritueel naar eigen inzicht inrichten. Zo kun je meditatie of yoga uitoefenen of simpelweg met een goed boek en een kop kruidenthee op de bank hangen. Belangrijk is ook mentaal tot rust te komen. Probeer dus niet meer aan het werk of aan problemen te denken; morgen is er weer een dag.

Een goede nachtrust begint bij een ontspannen lichaam én geest. Probeer je eigen ritueel minstens een maand vol te houden, zodat je lichaam er echt aan gewend kan raken. De kwaliteit van je nachtrust heb je voor een groot deel zelf in de hand!

Vorig artikel
Volgend artikel