Op tijd naar bed is gezond!

Op tijd naar bed is gezond!

Wees gezond en ga op tijd naar bed!

Streef jij naar een gezonde levensstijl? Vergeet dan niet op tijd naar bed te gaan. Want wie te laat naar bed gaat, mist een hele hoop belangrijke slaap. Het gevolg: donkere kringen a.k.a. wallen, minder puf en je humeur is nu ook weer niet geweldig. En je krijgt niet alleen deze ‘slaapkwaaltjes’ te maken, het kan je ook dik maken of ziek! Nee, te laat naar bed is echt niet goed voor je.

NREM?

Dit heeft blijkbaar te maken met je NREM slaap. En nee, dat is geen tikfout. Blijkbaar hebben we zowel een REM als een NREM slaap. En die NREM is blijkbaar essentieel voor het herstel van ons lichaam. Meestal ervaren we tussen 11 uur ’s avonds en 3 uur ’s ochtends deze NREM-slaap. Dus hoe later je gaat slapen, hoe minder NREM je krijgt.

Nadelig effect

Het nadeel daarvan is volgens Dokter Srikant niet alleen vermoeidheid overdag. Door laat te gaan slapen, verminder je ook de tijd dat je spieren ontspannen, je hormonen stabiliseren en je herinneringen worden verwerkt in je hersenen. Dit zorgt voor vergeetachtigheid, concentratieproblemen en zelfs een zwakker immuunsysteem. Dat laatste kan weleens flinke gevolgen hebben voor je gezondheid. En dan hebben we het niet alleen over een griepje of zoiets kleins, maar ook diabetes, hoge bloeddruk en hartproblemen. 😮

Toch maar een uurtje eerder naar bed?

Oké, op tijd naar bed dus. Alleen wie redt dat nog? We zijn allemaal druk, druk en druk. Overdag op het werk en ’s avonds met – je weet wel – het leven. En dan gaat de wekker ook nog eens vroeg… Je bent niet de enige hoor, want naar schatting heeft zo’n derde van alle Nederlanders een slaaptekort. Toch is het goed om eens te kijken naar je eigen levensstijl en slaap een stuk serieuzer te gaan nemen. Want ja, slapen houdt je gezond. Daar kan geen yoga les, liters water of spinazie smoothie tegenop!

Bewaren

Vorig artikel
Volgend artikel
Kat in bed? Niet doen!