Bedtijd na de schoolvakantie; eitje of drama?

Bedtijd na de schoolvakantie; eitje of drama?

Kind op tijd naar bed

Voor alle kinderen in Nederland zit het er weer op; de zomervakantie is voorbij. Het waren een zestal weken vol pret en plezier, maar misschien hier en daar ook wat momenten van verveling of ergernissen. Het nieuwe schooljaar gaat in ieder geval weer van start, maar bij veel ouders rijst de vraag: ‘Hoe krijg ik mijn kind(eren) weer op tijd in bed?’ Wij hebben wat research gedaan en helpen je graag met tips omtrent de bedtijd van jouw kids!

Voor veel ouders is het begin van het nieuwe schooljaar weer een moment waarop de rust en regelmaat terugkeert in het gezin. Daar hoort ook weer een standaard bedtijd bij, waar je wellicht de afgelopen tijd niet zo nauw naar gekeken hebt. Deze schakeling verloopt voor de kinderen vaak minder soepel dan gehoopt. Daarom helpen wij graag een handje.

Voldoende slaap is belangrijk

Voor kinderen is genoeg slaap van groot belang. Na een drukke dag moeten ze zich weer opladen en de vele indrukken verwerken. Vooral jonge kinderen in de groei hebben voldoende slaap nodig, omdat de snelle ontwikkeling al genoeg energie kost. Toch is het lastig om weer terug in het ritme te komen. Na zes weken de teugels te hebben laten vieren is rust en regelmaat nodig voor een betere slaapkwaliteit, al zullen jouw koters het daar niet altijd mee eens zijn.

Kinderen op tijd naar bed
Veel kinderen keten graag nog even door

Een strikte bedtijd helpt

Volgens een onderzoek dat uitgevoerd is door BMC Public Health in Canada zouden kinderen met een strikte bedtijd en een vast avondroutine meer kans hebben om aan voldoende slaap te komen. Dit in tegenstelling tot kinderen die te maken hebben met soepelere regels rondom het slapen gaan.

Het slechts wijzen op de bedtijd zou volgens de onderzoekers minder effect hebben, waardoor kinderen ook minder kans hebben om de minimale hoeveelheid slaap te behalen. Het handhaven van een vaste bedtijd is daarom een strikte aanrader, waardoor we toch weer terugkomen op het feit dat regelmaat voor kinderen een prettige factor is.

Natuurlijk is het aanbrengen van regelmaat niet altijd makkelijk. Zeker wanneer kinderen nog barsten van de energie na een leuke dag. Rust en ontspanning zijn hierin de sleutel tot ‘succes’. Probeer je kind(eren) voor het slapen gaan een verhaaltje te (laten) lezen en juist spannende spelletjes en tv-programma’s te vermijden. Ook een gevarieerde voeding schijnt een goede invloed te hebben op een betere nachtrust. Suikers zouden namelijk de kwaliteit van slapen verslechteren en kinderen ook langer wakker houden.

Wij hebben naast het onderzoek en enkele aanbevelingen ook de aanbevolen bedtijd per leeftijd in onderstaand schema weergegeven.

Komt jouw kind aan voldoende slaap per nacht?

Leeftijd Bedtijd
4 tot 6 jaar Tussen 19.00 en 19.30
7 tot 8 jaar Tussen 19.45 en 20.00
9 tot 10 jaar Tussen 20.00 en 20.30
11 tot 12 jaar Tussen 20.30 en 21.00

Goed beddengoed komt altijd van pas

Een nieuw schooljaar (en voor sommige ouders het einde van de zomervakantie 😉 ) mag gevierd worden! Kies een nieuw dekbedovertrek uit voor je zoon of dochter of ga voor een comfortabel 4-seizoenen dekbed nu het najaar langzaam weer in aantocht is. Het klinkt wellicht te mooi om waar te zijn, maar een tof dekbedovertrek of een fijn dekbed draagt wel degelijk bij aan het slaapgedrag van jouw koter. Want zeg nu zelf, bij het zien van een nieuw dekbedovertrek van jouw favoriete sport, lievelingsdier of tv-held kruip je er natuurlijk direct onder!

 

Niet alleen mooi, maar ook comfortabel beddengoed draagt bij aan een goede nachtrust. Heb je al gekeken voor bijvoorbeeld een goed hoofdkussen of wellicht een nieuw dekbed? De keuze is in ieder geval enorm!

Lukt het jou om de kinderen op tijd naar bed te krijgen? 

Bron: Oudersvannu.nl, bmcpublichealth.biomedcentral.com
Vorig artikel
4-seizoenen dekbed voor jou en je partner
Volgend artikel
Tot wanneer slaap ik onder een zomerdekbed?