Wat kun je het beste eten voor het slapengaan [Do's & Don'ts]

Do’s & Don’ts als het gaat om eten voor het slapengaan

Zorg dat je niet teveel eet vlak voordat je gaat slapen. Een lichte snack is beter voor je slaap en voor je beddengoed!

Zit jij ’s avonds vaak nog met een bord eten op schoot in bed? Dan gaat dit waarschijnlijk ten koste van je nachtrust én van je matras. Maar wees gerust: sommige avondsnacks helpen je juist om beter te slapen!

Eten in bed

Is eten voor het slapengaan slecht? Het ligt er maar net aan wat je precies eet en hoeveel. Je spijsvertering werkt ’s avonds minder hard dan ’s ochtends. Een volle maag met half verteerd voedsel zal je nachtrust verstoren. In het ideale geval nuttig je je avondmaaltijd dus minstens een uur of 3 voor het moment van slapengaan. Nog een bord eten wegwerken in bed kost ook gewoon tijd die je goed kan gebruiken om te slapen. Bovendien kan het ten koste gaan van je mooie beddengoed.

Wat te vermijden voor het slapengaan?

Iedereen snapt dat een liter koffie drinken voordat je naar bed gaat niet de bedoeling is. De cafeïne zal je hersenen, nieren, maag en darmen stimuleren. Cafeïne zit niet alleen in koffie maar bijvoorbeeld ook in chocolade. Een ander nadeel van chocolade eten is dat het tyramine bevat dat je alerter maakt.
Andere populaire vette of zoete snacks zoals chips en koekjes gaan je ook niet helpen, want van suiker krijg je een energieboost.
Laat de pastasaus of ander pittig eten ook maar links liggen wanneer je geen zin hebt in brandend maagzuur. Bovendien bevat het vaak E-nummers of de smaakversterker MSG die de kans vergroten dat je midden in de nacht versuft wakker wordt.

Wat te eten voor het slapengaan?

Gaan slapen met een lege maag raden we je ook niet aan. ’s Nachts wakker worden met een hongerig gevoel en een rammelende maag is niet wat je wilt. Eet voldoende overdag, dan heb je ’s avonds genoeg aan een kleine portie als je nog trek krijgt. Een lichte snack kan zelfs ervoor zorgen dat je beter slaapt, maar eet niets meer in de laatste drie kwartier voordat je naar bed gaat. Ruil dat grote bord dus in voor een klein schaaltje of simpelweg een banaan. Het beste is om net genoeg te eten om geen honger meer te hebben. De keuze is reuze uit voeding die hormonen, aminozuren of neurotransmitters bevat die je slaap bevorderen. We hebben de belangrijkste van deze stoffen op een rijtje gezet, met voorbeelden in welk voedsel het zit. Je zult zien wat er zo goed is aan een banaan in de avond:

  • Melatonine is het hormoon waar alles om draait om slaperig te worden. Het zit bijvoorbeeld in amandelen, bananen, havermout, kersen of kersensap en walnoten. Is dat niet je favoriete eten? Geen probleem! Er zijn namelijk ook voedingsstoffen die je lichaam omzet in melatonine of die de aanmaak stimuleren.
  • Calcium is zo’n mineraal dat helpt bij het aanmaken van melatonine. Je vindt calcium terug in zalm maar natuurlijk ook in zuivel zoals melk, yoghurt en kaas. Ga wel voor jonge kaas, want gezouten of oude kaas bevat tyramine dat juist alert maakt.
  • Kalium is nog een mineraal dat de aanmaak van melatonine stimuleert en bovendien ontspannend werkt voor je spieren. Dit zit bijvoorbeeld in bananen, papaya en zoete aardappel.
  • Tryptofaan is een aminozuur dat wordt omgezet in serotonine. Serotonine is een hormoon en neurotransmitter die een kalmerende werking heeft en dient als grondstof voor melatonine. Tryptofaan zit in bananen, kalkoen, melk, yoghurt en lichte koolhydraten snacks zoals een sneetje volkorenbrood of een volkorencracker.
  • Magnesium is een mineraal dat helpt tegen slapeloosheid en bijvoorbeeld terug te vinden is in amandelen, avocado’s, noten en…bananen!
  • Vitamine D bevordert de diepe slaap en zit bijvoorbeeld in vette vis zoals forel, makreel, tonijn of zalm. Ook de omega 3-vetzuren uit deze vis zouden goed zijn voor de slaap.

Knoeien in je bed

Door een drukke baan of andere bezigheden heb je niet altijd de keuze om ruim voor het slapengaan te eten. Het kan zo nu en dan gebeuren dat je letterlijk met het bord op schoot in bed belandt. Je weet ook wel dat het beter is om gewoon aan tafel te eten, maar soms kan het even niet anders. Hoezeer je ook je best doet om niet te morsen, vlekken maken kun je nou eenmaal niet helemaal voorkomen. Het is belangrijk dat je je matras en kussen vrij houdt van vocht met moltons, zoals een matrasbeschermer en een kussenbeschermer. Ben jij een echte knoeier? Bij Smulderstextiel.nl hebben we ook speciale waterdichte matrasbeschermers, voor het geval jij het soms wel heel bont maakt. Lees hier hoe je het beste vlekken kunt verwijderen.

En wat is jouw favoriete avondsnack?

Psst.. Groot fan geworden van bananen? Dan is dit Ayla dekbedovertrek van Covers & Co gemaakt voor jou!

Ervaar de slaapbevorderende werking van bananen met het Covers & Co Ayla dekbedovertrek
Ervaar de slaapbevorderende werking van bananen!
Bron: GEZONDHEIDSNET.NL, LEKKERINHETLEVEN.NL, PALEO.NL, FEM-FEM.NL, HEALTHLINE.COM, HEALTH.COM
Vorig artikel
Volgend artikel